Design Kan… være digital #11

Kristina May Pries,
CEO og partner i AM

I det ellevte afsnit af ‘Design Kan’ træder vi ind i den digitale designverden. Sammen med de dedikerede designdirektører Pelle Martin og Mathias Normark undersøger værtinden Kristina May Pries værdien af stærkt og veludført digitalt design.

Dette afsnit – ‘Design kan være digital’ – beskæftiger sig med skabelsen af den stærke digitale tilstedeværelse. I selskab med to eksperter på området, Pelle Martin, founder og kreativ direktør for Spring/Summer, og Mathias Normark, co-founder og kreativ direktør for Norgram, fokuseres der på, hvad der især gør digitalt design unikt og mulighedsrigt.

Først og fremmest handler digitalt design om at have sans for detaljen og om at holde tungen lige i munden, når idéer og funktioner skal samles i én fleksibel og skarp digital identitet.

Oplevelser og designprocesser er dog altid forskellige fra bureau til bureau.

Podcastens gæster understreger dog begge vigtigheden i skræddersyede designløsninger, der tager brugeren ved hånden og gør deres oplevelse intuitiv. Det handler derfor ikke bare om at åbne en skuffe og trække en digital identitet ud. I stedet handler det om skabe både skuffen og dennes indhold hver gang.

Podcasten kan også høres på Spotify, iTunes og lokalt hos AM.

Pelle Martin nævner Spring/Summers digitale udvikling for modeforretningen Stine Goya som et eksempel på en strategisk eksekvering af digitalt design. Her skabte de en komplet hjemmeside, der både kunne ånde med brandet, og tilpasse sig årstidernes kollektioner.

En skarpt designet hjemmeside kan desuden udgøre kunders førstehåndsindtryk af nye brands og koncepter, da det ofte er i de digitale kanaler, de søger hen for information og inspiration:

”Det er det samme som at gå ind i en butik. Forskellen er, at i det digitale er der mange detaljer, der skal gå op i en højere enhed,” siger Pelle Martin i podcasten.

Digitalt design kan altså formidle brandets identitet. Derfor er det vigtigt, at hvert element skal hænge sammen – fra designet af en knap, lyden af et gennemført køb eller farven på en streg. Det er derfor ikke kun et førstehåndsindtryk, men et helhedsindtryk, der efterlader kunden med en god oplevelse og øget genkendelighed over for brandet.

”Design er ikke at eksekvere et website eller et færdigt produkt. Det er at oversætte og udfordre strategi og gøre det håndgribeligt,” siger Mathias Normark.

Selvom Mathias Normark og partner Sebastian Gram er de eneste ansatte i deres digitale virksomhed, er bureauets utraditionelle størrelse ikke en hindring. Tværtimod har deres tillidsvækkende partnerskab ført dem mod store projekter. Deriblandt den intensive udvikling af en AR (argumented reality)-app med SPACE10 for giganterne Apple og IKEA.

Når det gælder digitalt design, har hver detalje en betydning. Det kan dog stadig betragtes som en nyudsprungen disciplin, hvilket medfører både massive fordele og ulemper for spillerne på den digitale bane lige nu.

Digitalt design handler om at følge med tidens såvel som kundernes udvikling. Ingen har prøvet at blive gamle i den digitale virksomhed, men formår man altid at skabe fleksibelt digitalt design, eller henter man efterhånden flere unge og kreative sjæle ind på sit bureau, skal det nok kunne lade sig gøre.

Design Kan… er et branding- og designpodcast kreeret af det grafiske designbureau AM. Dets vært, Kristina May, er CEO, brandspecialist og partner i det københavnske bureau og vil, sammen med interessante gæster, undersøge alt fra flyvske ideer til konkrete koncepter, der muligt kan kaste lys over spørgsmålet – hvad er det design egentlig kan?