Design-pris til ostehøvl åbner kinesiske døre

Peter Engholm
25@mail.dk

Kina er endnu uvant med ost. Derfor åbner det døre, at et bureau-arbejde for en ostehøvl vinder en Home Style Award i Shanghai – som eneste ikke-kinesiske arbejde.

Nyheden er ikke, at Land Designlab med designeren Sten Jauer i front vinder guld for ostehøvlen Osti 01. Det er sket før, bl.a. på iF Design Award tidligere på året.

Det nye er det geografiske afsæt: Interior Lifestyle China 2015, der regnes for Kinas vigtigste messe for ”mid & high-end bolig og livsstil”.

Ved en ceremoni under messen torsdag aften i Shanghai, blev Land Designlabs arbejde som det eneste ikke-kinesiske bidrag hædret med en Home Style Award i guld. Ud af de 286 kandidater fra 13 lande fik kun 5 arbejder guldpriser.

Osti 01 ostehøvlen, designet for danske Osti – kendt for den dobbeltstrengede Original osteskærer – vandt guld for sit ”enkle og gennemtænkte design, brugervenlighed og høje funktionsværdi”.

Peter Hemmingsen fra Osti / Rollex siger:

”Osti er på vej ind på det oste-uvante kinesiske marked, så denne pris er vigtig for os som virksomhed og brand. Vores samarbejde med Land Designlab og Sten Jauer, hvor brand, produktdesign og packaging er samtænkt, giver resultater langt ud over, hvad vi havde turdet håbe. Med den nye designpris og medfølgende opmærksomhed kan det her gå hen og blive rigtig spændende for vores muligheder i Kina.”

Land Designlab og Sten Jauer er at finde på kinesisk grund igen fra 6-8. november på Shenzhen International Design Fair, hvor Land Designlab deltager i Design Denmarks pavillon. Land Designlab står tillige for design af pavillonen.