Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Design i Danmark – køb lay-out og produktion i udlandet. Det er modellen for at være konkurrencedygtig i forhold til store internationale organisationer.

Randers er ikke den by, man hyppigst støder på i bureauverdenen. Men hvis rygmarvsreaktionen siger noget provinsielt, så tager man fejl.

Nøgletallene for Phoenix Design Aid kan måle sig med de bedste i branchen, og både navn og kunder udstråler da også alt andet end en større jysk provinsby.

Phoenix Design Aid har udviklet en forretningsmodel, hvor man lever af at levere grafiske løsninger til den store verden med primært fokus på internationale og mellemstatslige organisationer – herunder FN og EU organisationer – samt nødhjælpsorganisationer.

Forretningsmodellen indebærer et benhårdt fokus på projektledelse. Og ejer og adm. dir. Dennis Nielsen har et klart svar på, hvordan man er konkurrencedygtig som dansk bureau:

“Vi har ingen produktion i Danmark. Design foregår i Danmark via samarbejdspartnere, mens lay-out og produktion købes ude i verden – først og fremmest Asien. Vores rolle er projektledelse,” siger Dennis Nielsen.

De internationale kunder gør det naturligt for bureauet at satse meget på CSR og bureauet er da også blevet certificeret i henhold til de internationale guidelines fra ISO26001 som den eneste grafiske virksomhed på globalt niveau.

Indsatsen har båret frugt. Bureauet har aflagt et regnskab for 2011 med en markant fremgang på både top- og bundlinje, og overskudsgraden på 32,7 er blandt de bedste i branchen. Det samme gælder de øvrige nøgletal. Gennemsnitslønningerne holder sig også på et højt niveau, og der er ingen tvivl om, at bureauet vil placere sig i Winwin-gruppen, når Bureaubiz’ årlige regnskabsrapport udkommer efter sommerferien.

Nøgletal for Phoenix Design Aid

  • Bruttoavance 9,1 mio. kr. +42,2 pct.
  • Bruttoavance pr. medarbejder 1,3 mio. kr. +21,9 pct.
  • Lønandel 45,4 (56,8)
  • Resultat af primær drift +2,98 mio. kr. + 157,8 pct.

    Bruttoavancen er estimeret af Bureaubiz

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club