Bureaubiz har skrevet flere gange om, at det er kvinder, der tager de fleste indkøbsbeslutninger. Det er bl.a. kommet fra reklamebureauet Lowe, der har taget en position, som rådgiver om, hvordan man markedsfører sig til kvinder.
Men et andet bureau har også valgt at fokusere på kvinder og deres behov. Det er Design People.
Bureauets udgangspunkt i deres designrådgivning er, at man skal flytte fokus fra selve produktet til behovet og brugeroplevelsen.
Det fandt man bl.a. ud af, fordi man med støtte fra Erhvervsstyrelsen, har udført tre års forskning om kvinders forbrugeradfærd i samarbejde med psykologer og forbrugereksperter på Aarhus og Alborg universiteter.
På den baggrund har man udviklet nogle produkter for Bang & Olufsen, GN Netcom og Danfoss.
For Netcom var det f.eks. et bluetooth-headset, som ingen kvinder ville bruge i det oprindelige design. Man udviklede så et headset, der var mere diskret end det oprindelige og kommunikerede, hvordan det kunne forbedre kvindens travle hverdag.
For Bang & Olufsens Beosound5-højttalere udviklede Design People en salgsstrategi, der underspillede de teknologiske strategier og i stedet for fokuserede på forbrugeroplevelsen.
Endelig blev en indeklima-app fra Danfoss designet med en simpel brugerflade, og kommunikationen lagde vægt på, hvordan man kunne bruge app’en til at varme huset op på vej hjem fra skiferie, så det var rart at komme hjem til. Ordet flerrums-energistyring blev pillet ud af kommunikationen.
Kilde: Berlingske Business p. 10.