Designbureau vil sætte design på dagsorden til Folkemødet

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Mindst 15 bureauer er med på Folkemødet. De fleste af dem er pr-bureauer. Nu vil et lille designbureau sætte design på dagsorden.

Der er mange, der gerne vil sige noget på Folkemødet: Organisationerne, de politiske partier, de velgørende institutioner, medierne og også flere virksomheder, som f.eks. Facebook, Google, Microsoft.

Og brancheforeningerne er der. Fra vores verden f.eks. Kreativitet & Kommunikation, Public Relations Branchen og Grakom.

Der er dog ikke mange bureauer på arrangørlisten. Undtagelser er digitalbureauet 1508 og mediabureauet Mediabroker.

Og så PR & PA-bureauer. Dem er der en stribe af:

Geelmuyden.Kiese, Hansen Agenda, Hegelund & Mose, Holm Kommunikation, Advice, Lead Agency, MSL Group, Operate, Policy Group, Primetime, Rud Pedersen, elbæk strategi & kommunikation, Ehrenberg Kommunikation.

Der er dog ikke mange bureauer på arrangørlisten. Undtagelser er digitalbureauet 1508 og mediabureauet Mediabroker.

Det er ikke med vilje, hvis vi har glemt nogle, men måske står de ikke opskrevet som arrangører (skriv gerne i kommentarfeltet, hvis dit bureau også deltager på Folkemødet).

Og så er der designbureauer We Are Am, som ikke står nogle steder. De vil sætte design på dagsordenen på Folkemødet.

We Are Am har flere gange inden for den seneste tid, udtrykt markante holdninger til design. F.eks. Kristina May Olsen, en af AMs 3 partnere, i en klumme på bureaubiz med titlen: Hvilken rolle spiller design, når man kan få en smuk hjemmeside for 5.000 kr. Hun havde også et indlæg på Creative Circles fagdag: Creative Works med titlen: Det bedste design laves ikke af designere.

We Are Am tager til Folkemødet med dette statement, fortæller en anden af partnerne Thomas Sehested:

“Vi tager først og fremmest til Folkemødet fordi vi synes, at design har manglet en stemme på Folkemødet. Folkemødet er meget snak, mange ord, meget det samme af det samme – vi vil gerne sætte noget mere handling bag ordene.”

Det er sammen med Madkulturen, at We Are Am gerne vil give design en stemme og det sker ved at vise, hvad gastronomi kan gøre for udkantsdanmark, nærmere betegnet Lolland Falster.

Og hvad skal et designbureau så mere specifikt på et folkemøde og hvad har design at gøre med gastronomi og Lolland-Falster?

“Vi vil vise folk på Folkemødet, hvordan vi kan sætte design, brandstrategi og kommunikation til at løse nogle håndgribelige, virkelige udfordringer og problematikker, der måske er lidt svære at tage hul på,” siger Thomas Sehested og fortsætter:

”Hvad nu hvis øerne var en højborg for gastronomisk kvalitet? Noget man rejser til for at opleve, noget New York Times skrev om, noget der var cool, hot, bæredygtigt, trendy. Hvad vil det skabe af arbejdspladser, omtale, økonomi og stolthed? Hvad skulle der til, hvordan når vi derhen og hvordan brander man en lokalitet i verdensklasse?

Hvad gør i så konkret?

”I to dage flytter vi hele kontoret fra København og Bangalore til Allinge og giver den gas – og viser publikum, hvad der er løsninger, muligheder og ideer til Lolland-Falster og resten af landet. Publikum kan så stemme om hvad de synes bedst om og hvad der har mest potentiale. Med deres feedback arbejder vi så videre mod finalen lørdag ved 16.30-tiden, hvor We Are Ams forslag til Lolland-Falster præsenteres.”

Det er ikke første gang We Are Am er på Folkemødet. De har tidligere hjulpet med den samlede løsning for Landbrug & Fødevarer på Folkemødet, som indeholdt elementer som: Hvad er budskabet; hvordan skal det budskab serveres og hvordan ser standen rent designmæssigt ud.