Designerdrugs til børn og anden hyperoptimering

Peter Engholm
25@mail.dk

Cocomelon hitter heftigt blandt 0-4 årige. ”Statusmøde” med Trine Keller som gæst gyser over det kalkulerede og spørger sig selv, om bureaubranchen er bedre selv.

En kreativ strateg og planner, der – som planner – har vundet Grand Prix i Cannes i kategorien Creative Strategy (The E.V.A. Intiative i 2019 med Forsman & Bodenfors for Volvo).

Der er således prominent besøg i branche-podcasten ”Statusmøde”, som Virtue præsenterer sammen med Bureaubiz. Værterne Morten Grubak, executive creative director, Global i Vice, og Victor Ghaznawi, førsteårs-studerende på Kreativ Kommunikation, DMJX, får besøg af Trine Keller, selvstændig og medstifter af R3.

Som gæst sætter hun scenen med et medbragt emne – her Cocomelon, et program til små børn på Netflix, der sidste år blev streamet i 33 mia. minutter, hvilket er angiveligt mere end Squid Game og Bridgerton til sammen. 

”Der er TikTok-pranks, hvor forældre sætter titelsangen fra Cocomelon på, og så kommer børnene løbende,” siger Morten Grubak og spørger, hvad der er galt: 

”En journalist havde testet det med sit barn, der normalt kan holde opmærksomheden på skærmen i fem minutter. Han var faldet i søvn og vågnede en time efter, og barnet sad stadig foran skærmen. Det er en vanvittig hyper-optimering. Så hvis ikke underholdningen er konstant, så laver man afsnittet om – og relancerer,” siger Trine Keller og siger bl.a. om konsekvenserne: 

”Det begrænser din evne til at udvikle empati og i vores branche: En copywriter uden empati kan ikke skrive noget, der rør dig. Hvis din nysgerrighed begrænses, hvor kan vi så have kreative, der tænker vanvittige tanker, som vi kan huske bagefter?”.

“Hellere ståtrold end skærmtrold – man skal ikke scrolle, før man kan gå” lyder værternes bud på en sætning om afsnittet, hvor Morten Grubak spørger, om branchen er bedre selv – med sin konstante optimering?

”Nej, for alt skal jo drive salg. Men der er nogle, der skaber noget, som folk bliver rørt af. Men tålmodighed er der ikke meget af – vi tester efter en uge og ikke om et halvt år. Og vi mangler tillid til dem, vi hyrer,” siger Trine Keller og tilføjer:

”Vi kan håbe på en modreaktion, hvor beslutningstagere med emotionel tryghed tør stole på egen mavefornemmelse.”

Derudover i pocasten: Amnesty får kritik for at bruge billeder af AI-skabte demonstranter – med rette, for det rammer mindre, når det ikke er ægte. 

Den afsluttende sektion ’Optur-Nedtur’ handler denne gang om klistermærker på laptops, statusmøde kl. 8.30 og firmafester.

P.S. Victor Ghaznawi kan kontaktes på Instagram og TikTok under sit navn, og Morten Grubak kan kontaktes via Grubak på Instagram. 

Lyt med her: