Den etablerede taxa-verden slår nu igen mod pirat-firmaet, Uber. Og nej, det sker ikke i retssalene eller på Christiansborg – det sker i innovationens verden.
Taxi Nord fusionerer efter nytår med Dan Taxi og bliver til Danmarks største taxa-selskab – og i disse dage lancerer man så en app, der skal matche Ubers koncept.
Der er ikke tale om den første app i taxa-branchen, men det er Uber, der er løbet med opmærksomheden, og her er parterne gået ambitiøst til værks ved at teame op med Danmarks største design-bureau, Designit, til at hjælpe med udviklingen og designet af app’en.
Det gælder både identitet og navn samt det grundlæggende design af app’en. Designit er ikke bare Danmarks største designbureau, det er en del af den globale it-koncern, Wipro, og har netop bygget sig store på kompetencer inden for service-design.
Taktisk fokus i starten
App’en skal også markedsføres, og her har Taxi Nord søgt hjælp hos DDB Copenhagen.
Man har anlagt en start-up approach i først fase af markedsføringen. D.v.s. at der er tale om en stærkt taktisk tilgang, hvor det gælder om at skaffe så mange downloads som muligt, og hvor fokus er på pr og digitale kanaler – herunder selvfølgelig sociale medier.
Pr håndteres af Informationsgruppen- og noget tyder på, at emnet er så interessant, at man har fået en hurtig reaktion. Det Uber-glade folketingsmedlem fra Liberal Alliance, Joachim B. Olsen har allerede talt varmt om app’en, og Moove blev lynhurtigt nr. 1 i App Store i Rejse kategorien og lå inden for et døgn i top 5 blandt alle gratis apps.
Senere vil man så gå i gang med historiefortælling og mere brandende aktiviteter.
Lanceringen kommer samtidig med, at regeringen lægger op til en regulering af taxa-branchen, der vil lukke op for mere konkurrence – men som også skal sikre, at hvis Uber skal fungere i Danmark, så skal det ske på lovens grundlag.
Taxi Nords adm. dir. Carsten Aastrup, understreger, at app’en er lavet i forhold til gældende lov.
“Den er lovgivningsneutral, og den sikrer, at der bliver betalt skat af indtjeningen, lige som det er tilfældet med taxa-meteret,” siger Carsten Aastrup.
Hvis lovgivningen åbner nye muligheder for app’en, vil de blive overvejet – men først og fremmest vil den fremadrettede udvikling komme til at ske i forhold til feed-back fra forbrugerne, understreger Carsten Aastrup.
Navnet er Moove
App’en har fået navnet Moove, og er i første omgang tilgængelig i Mac-miljøets App-store. Men der er en Android-version på vej.
Alle Moove ture bestilles og betales direkte i app’en. Prisen udregnes ud fra den billigste rute ved hjælp af Google Maps. App’en medregner forhold som myldretidstrafik, snefald, trafikpropper o.s.v., og tilbyder kunden en pris, der afspejler tidspunkt og forventet trafik.
Moove konceptet indebærer, at kunden vurderer turen med op til fem stjerner. Vurderes en tur lavt, beder man kunden uddybe hvilke dele af køreoplevelsen, der ikke var tilfredsstillende. Under alle omstændigheder vil kunden blive afkrævet en rating, før Moove app’en igen kan benyttes. Kundevurderingerne bliver gemt i Moove’s database. Er en chaufførs rating helt i bund, får chaufføren ikke længere tilbudt Moove ture.
For at sætte gang i den ny app giver man 20% rabat på alle ture der bestilles via app’en frem til 1. februar 2017.
Taxi Nord/Dan taxi vil have 1500 biler i alt – heraf 900 i Hovedstaden. Carsten Aastrup udelukker ikke, at andre taxa-selskaber kan få glæde af app’en.
“Hvis der er interesse for det, så er vi åbne over for dialog med andre selskaber,” siger Carsten Aastrup.
Sådan virker app’en:
Man vælger start og slutadresse, app’en kalkulerer en pris ud fra Google maps estimerede tid for kørslen. Her kommer så en ny funktionalitet –noget som man ikke har set i taxiselskabernes tidligere app’s. Den pris man ser på skærmen er hvad man betaler for turen, uanset lyskryds og trafikpropper, ingen overraskelser fra et tikkende taxameter. Prisen pr Moove Taxitur ligger ca 5-15% under prisen på en taxitur bestilt over telefon eller som gadetur.