Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Faldet blev større i England, hvor 4. kvartal trak stærkt ned.

Krisen har stået på i længere tid i USA. Alligevel bød 2008 ikke på så markante fald i annonceomsætningen, som vi hører om herhjemme på nuværende tidspunkt.

Fald opgøres nu af Nielsen til ca. 2,6 pct., hvilket giver et niveau på 136,8 mia. USD. Det er ikke helt så slemt som ventet og tilskrives det amerikanske valg og de Olympiske Lege, som var specielt gode for tv.

De 10 største annoncører brugte i alt 15,5 mia. USD, hvilket er et fald på 15 pct. Procter & Gamble brugte 19 pct. mindre, men beholdt alligevel sin status som største annoncør.

I England faldt annonceomsætningen med 3,9 pct. i 2008, og her var specielt 4. kvartal slemt. Faldet blev her på 9,6 pct.

Kun online gik frem, mens aviser og magasiner oplevede solide fald på henholdsvis 12 og 10 pct.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club