“Det er altid den, der laver tv-reklamer, der bli’r marketingdirektør”

Peter Engholm
25@mail.dk

Netflix har sat gang i markedet. Hos YouSee er det Anders M.R. Sørensen der leder slaget. Han er en marketingdirektør, der fik stillingen på en provokerende udmelding i ansættelsessamtalen.

Efterårets store markedsføringsslag handler om video on demand, og streaming-kombatanterne er enten på banen i form af Netflix og ViaPlay, eller i startboksen, som det er tilfældet med HBO og YouSee.

Svaret fra YouSee hedder YouBio, og marketingdirektør Anders M.R. Sørensen er klar i mælet – men målsætningen er faktisk flydende:

”Ingen kender reelt video on demand-markedet, forstået sådan at ingen har noget godt bud på størrelsen af det. Men vi ved, at vi vil have halvdelen af det.”

Og det er en lidt usædvanlig udtalelse fra manden med en lidt atypisk tilgang til posten som marketingdirektør. Det vender vi tilbage til.

Anders M.R. Sørensen var i over syv år hos Danske Bank, hvor han de sidste to år var First Vice President i Group Business Development.  

”Jeg har lavet mange forskellige ting, men altid inden for marketing – og CRM. Med dialog-tilgangen blev Danske Bank blandt de første danske brands med forretningsorienteret marketing,” siger Anders Sørensen.

Og dermed får du sagt, at ikke al marketing er forretningsorienteret …

”Med forretningsorienteret marketing mener jeg marketing, der skaber resultater og værdi på tværs i organisationen, men det var ikke tilfældet for Danske Bank til at begynde med.”

Anders Sørensen fik på DM-dagen i 2008 en special-award og blev hyldet som Årets Marketingstrateg. Nogle måneder senere blev det til et farvel til banken og et goddag til TDC-koncernen.

Dengang sagde han til Bureaubiz, at han gik fra ”en stabsfunktion, der servicerede forretningsenhederne og solgte DM-koncepter ind” til Direct Marketing, hvor ”man i hverdagen er tættere på salg og på at skabe resultater – og dét giver en kraftigere puls”.  

”Marketing-aktiviter har indflydelse på brandet, men i en bank ligger det typisk ikke i Top3. Her er det eksempelvis produktet og kreditterne, der topper, når det gælder brand-impact. I telebranchen er marketing en Top3-driver på brandet. Med produkter til den rette pris, effektive salgskanaler og markedsføring – så kører det godt,” siger Anders M.R. Sørensen.

Og hos TDC kørte det godt for Anders Sørensen: Først et år som chef for Customer Lifecycle-aktiviteterne hos Fastnet, og siden 2009 hos TDC’s store lillesøster, YouSee, hvor han tiltrådte som dialogchef.

Et år senere, i foråret 2010, blev dialogen mere personlig, for Anders M.R. Sørensen var i spil som marketingdirektør.

”Til samtalen sagde jeg, at det er altid den, der laver tv-reklamer, der bliver marketingdirektør. Der er fokus på massekommunikation, men hvorfor ikke én fra den direkte verden?”

Til dét spørgsmål havde YouSee intet andet modsvar end en ansættelse – og forfremmelse – og de seneste toethalvt år har Anders Sørensen styret markedsføringen for YouSee – og nu også YouBio. Med en direct-mands tilgang – og dén er bestemt ikke flydende, for nu at vende tilbage til udtalelsen fra tidligere.

”Man plejer for sjov at sige, at det er halvdelen af markedsføringen, der virker – vi ved bare ikke hvilken. Men jeg har 5 pct., jeg ikke kan forklare. Og 95 pct., hvor jeg præcist kan redegøre for effekten: Dét har vi fået ud af det,” siger Anders Sørensen – og tilføjer:

”Vi er målstyrede og bliver målt på scorecards. Alle aktiviteter har et slutmål. Og det er ikke nok, at folk kan huske reklamen og forstå afmeldingen og budskabet.

Marketingdirektøren kom ikke med reklamefilmen i mappen, men det er da kommet siden – og med et twist.

”Ofte ser man en vittighed og så produktet til sidst. Filmene for YouSee – og om kort tid også YouBio – viser en dialog om produktet, og det er den, man kan grine lidt af. Det bringer os i øjenhøjde med vores kunder. Vi synes selv, at vi har det bedste indhold, men vi er ikke selvfede,” siger Anders M.R. Sørensen.