Nørgård Mikkelsen har ingen grund til at være utilfreds med sit regnskab for 2011. Godt nok er overskudsgraden ikke prangende, og overskuddet faldt – men bruttoavancen steg og der står trods alt næsten 7 mio. kr. i plus på bundlinjen.
Adm. dir. Erik Laumand erklærer sig da også tilfreds med regnskabet – med den tilføjelse at det er set i forhold til branchens pressede marked.
Det er grundlæggende blevet sværere at tjene penge – dels fordi kunderne vil have mere for mindre, dels på grund af intensiv konkurrence og dels på grund af en digital verden, der – i hvert fald ikke endnu – rummer den samme indtjening.
Helt konkret blev Nørgård Mikkelsen også ramt af, at man i 2011 måtte sige farvel til bureauets største kunde i form af SuperBests tilbudsaviser.
“Der var mange medarbejdere knyttet til denne kunde, og det udløste nogle afviklings-omkostninger at skulle geare ned, som selvfølgelig koster på bundlinjen. Men der var også gode ting i året – som f.eks. at vores investering i at være tilstede i København går rigtig godt, og vi får stadigt flere digitale opgaver,” siger Erik Laumand og fortsætter:
“Lægger man det hele sammen, så gav det en større bruttoavance – men altså et mindre overskud. Det skal dog tilføjes, at vi tjente ekstraordinært mange penge i 2010.”
Ser man bort fra SuperBest, så er Erik Laumand ikke i tvivl om, at det generelt er blevet sværere at tjene penge i markedet.
“Vi har aldrig før haft så stor en new bizz afdeling, som vi har nu. Samtidig er det helt nødvendigt at investere i udvikling på det digitale område, og her er indtjeningen ganske enkelt ikke lige så stor som på andre af vores mere traditionelle områder. I hvert fald ikke endnu, for selvfølgelig håber vi, at den kan komme op,” siger Erik Laumand.
Nøgletal for Nørgård Mikkelsen
- Bruttoavance 77,767 mio. kr. +6 pct.
- Bruttoavance pr. medarbejder 836.204 kr. +2,6 pct.
- Lønandel 66,6 (63,2)
- Resultat af primær drift +6,671 mio. kr. -38,6 pct.