”Det er blevet uendelig meget lettere at være kritisk forbruger”

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Brancheklip: Læs om at smartphones hjælper forbrugere til at spare og være kritiske. Samt om Kims, der har haft vækst og beholder Jørgen i markedsføringen.

Med en smartphone – og apps – i hånden kan forbrugerne finde de billigste tilbud, finde varerne i supermarkedet og skanne sig frem til skadelige stoffer i tøj og kosmetik.

Kort sagt forbrugerne får hjælp til at være mere selektive, kritiske og træffe klogere valg.

“Det er blevet så uendeligt meget lettere at være forbruger”, siger Preben Mejer, medstifter af Innovation Lab, med henvisning til blandt andet Pricerunners’ app, der på indkøbsturen hurtig kan sammenligne priser.

Også Nicolas Thomsen, kreativ direktør i app-udviklingshuset Shape og initiativtager til Danish App Award, mener at forbrugerne er blevet styrket:

“Apps er gået fra at være legetøj til værktøjer, som forbrugerne reelt kan bruge til at spare penge”.

Nicolas Thomsen nævner som eksempel eTilbudsavis, hvor man kan søge i alle supermarkedernes tilbudsaviser.

Men forbrugerne har ikke set det bedste endnu ifølge Lars Hedal, adm.dir. i Hedal Kruse Brohus A/S, der har speciale i e-handel:

“Forbrugerne og butikkerne har kun set begyndelsen af en revolution og mobilen vil blive den, der samler det hele for os”.

Lars Hedal forventer, at vi vil få gode tilbud fra lige præcis den butik, vi står ved siden af, når vi shopper i indkøbscentre.

Den tendens tror Preben Meyer også på. Ifølge ham er Google ved at kortlægge store indkøbscentre, lufthavne og stadioner i USA for at indføre en teknologi, som er endnu mere præcis end telefonernes gps og dermed kan forbrugerne få mere målrettede tilbud og informationer til at træffe de rigtige beslutninger (Jyllands-Posten, p. 10-11).

Jørgen fortsætter hos Kims, som havde vækst sidste år.

Chips-producenten Kims fortsætter med at bruge figuren Jørgen i markedsføringen. Det fortæller adm.dir. Kim Munk til Jyllands-Posten:

“Han (Jørgen, red.) er klart med til at styrke os. Desuden er det selvfølgelig også en fordel med næsten 50 års historie. Navnet huskes. Men samtidig er vi i et marked, hvor produktudviklingen er afgørende. Vi skal lancere nyheder løbende for at sikre afsætningen”.

Kims har netop aflagt et regnskab for 2011, som viser en fremgang på 13 procent af omsætningen, der nåede op på 620 mio. kroner.

Så selvom finanskrisen generelt har været hård for dagligvarer – og sundhedsbølgen er over os – går det fint med Kims og årsagen til det er ifølge direktøren:

“Vi producerer nydelsesmidler, som indeholder fedt, og derfor ikke er sunde i overdreven mængde. Omvendt er det en vigtig del af familien Danmarks behov for at have det rart med noget spiseligt på bordet. Om det så er frugt, nødder, slik, kage eller chips.”

Mens andre producenter forsøger at henvende sig til bestemte målgrupper, har Kims hele familien som målgruppe.

Kims har en markedsandel på 50 procent inden for kartoffelchips og Danmark er et afgørende marked (Jyllands-Posten Erhverv&Økonomi, p. 17).