Af Pia Osbæck pia@bureaubiz.dk

Et australsk studie viser, at bureauer i gennemsnit bruger 177 timer på en pitch, og at det tager 14 måneder før en kunde, vundet i en pitch, bliver profitabel. Læs nogle af resultaterne her fra studiet, som godt kan give inspiration til danske bureauer, ifølge Henrik Jensen.

177 timer på én pitch og i alt 1913 timer om året. Så mange timer bruger bureauer i gennemsnit på pitches. Samtidig tager det 14 måneder før en vunden kunde bliver profitabel.

Det viser det australske studie, The OUCH! Factor Report 2021. Men selv om de deltagende bureauer ligger på den anden side af jordkloden, kan indsigterne fra studiet formentlig give inspiration til danske bureauledere.

Det mener i hvert fald Henrik Jensen, ph.d. i innovation af bureauers forretningsmodeller, og adm. direktør i Brandse & Co.:

”Vi har desværre ikke nogle tilsvarende tal for det danske marked, men studiet påviser entydigt, at det er dyrt ikke at have styr på, hvilke pitches bureauet skal gå med i.”

Studiet viser, at et gennemsnitligt (australsk) bureau deltager i 11 pitches om året, og vinder de fem af dem.

Større timetal bruges på vundne pitches
Den høje hitrate kan indikere, at det er de mest succesrige bureauer, der har deltaget i studiet: Det er formodentlig mere normalt at forvente en hitrate på 1 ud af 3 eller 1 ud af 4. Det betyder jo så på den anden side, at tallene i rapporten kan være ’værre’ i virkeligheden.

Bureauerne i undersøgelsen, som udgør en bred vifte af bureautyper, bruger altså i gennemsnit 177 arbejdstimer på en pitch, og hvis man kun kigger på de pitches, som bureauet vinder, ligger det gennemsnitlige timetal helt oppe på 372.

Vælg silent pitching
I det australske studie regner man med en gennemsnitspris på 248 australske dollars, hvilket er lig med ca. 1.151 danske kroner. Det betyder, at de 1913 timer som et bureau i gennemsnit har brugt på et år på pitches, har en samlet værdi på 475.000 australske dollars, lig med 2.185.000 danske kroner.

Som nævnt i indledningen tager det 14 måneder før en kunde, man har vundet via en pitch, bliver profitabel, viser studiet. Og med tanke på, at australske bureauer ifølge studiet har en kunde mellem to og fire år, er det langt fra sikkert, at det bliver en rigtig god forretning.

Samtidig viser studiet, at 17 pct. af den omsætning, man får ind fra en vunden pitch, skal dække ikke-fakturerede timer til pitches om året.

Man kan forbedre sit afkast ved at overveje typen af pitches, man går med i, siger Henrik Jensen:

”Andre peger på, at når det handler om at optimere afkastet af new bizz-timerne, gælder det om at investere i såkaldt ’silent pitching’, hvor bureauet er det eneste, fremfor ’full pitches’, hvor der er mange bureauer med i kampen.”

Uafhængige bureauer har større succesrate
Studiet viser også, at uafhængige bureauer har en større succesrate ved pitches (49 pct. versus 40 pct.) i forhold til internationalt ejede bureauer.

Desuden havde bureauer med en medarbejderstørrelse på 20-29 den bedste succesrate samtidig med, at bureauer med 70-99 ansatte brugte mest tid på at pitche (5.300+ timer om året).

Flere konklusioner kan ses i rapporten, som, ifølge forfatteren Julia Vargiu, skal hjælpe bureaufolk og marketingfolk til at forstå, hvad pitches betyder for ens bureau.

Download rapporten her

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club