Det er gas, det er usexy – det er en ny kommunikationsplatform

peng

Et test-projekt slog fast, at der vitterligt er folk blandt Københavns Energis kunder, der brænder for bygas. De får nu noget håndgribeligt at tale om på Facebook.

Så er GasEntusiasterne gået i luften. Noget, du har ventet på? Måske ikke lige dig, men et dialog test-projekt på Facebook tog i efteråret temperaturen på Københavns Energi’s 150.000 privatkunder – og det viser sig, at der faktisk er nogle derude, der virkelig brænder for gas og, som har noget på hjerte om emnet.

Med erfaringerne fra pilotprojektet i bagagen, har Københavns Energi besluttet at skabe et forum for de, der elsker mad over gas. Et sted, de kan mødes og dele deres viden.

Bureauet bag både pilotprojektet og det nye forum er Klausen + Partners. Her siger partner og kontaktdirektør Brian Carlson:

“Dialogprojektet gav os et klart billede af, at der var grobund for dialog. At gassen rent faktisk tiltrækker kvalitetsbevidste folk, og samler dem omkring temaer som mad og køkkenudstyr. Men også om problematikken gas vs. el, set i et miljømæssigt perspektiv. Vi brugte de sociale medier som crowdsourcing-instrument og har skabt en kommunikationsplatform efter brugernes behov.”

Med gas får man ikke meget forærende på forhånd – om det strategiske grundlag for kampagnen siger Brian Carlson:

“Gas er per definition usexet. Derfor var det vigtigt at skabe merværdi rundt om gassen og bruge vores findings som udgangspunkt for dialogen på Facebook. Der skal inviteres til dialog, og som udgangspunkt er konkurrencer en god ‘like’- skaber. Derfor udviklede vi et spil; “Køkkenspillet”, der i bedste Masterchef-stil beder deltageren om at tilberede en middag på tid. Inden skal deltageren dog vælge en gæst blandt Facebook-vennerne og på den måde sprede det gode budskab.”

En sådan driver fungerer bedst, når den holdes ved lige – derfor er konkurrencen kontinuerlig, med jævnlige justeringer. Spillet kan prøves her.