Detailbutikker skal fokusere på det sociale salg

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Læs om, at detailbutikker skal fokusere på en kombination af butikker og online medier. At B&O er langt fra mål. Samt at pelse i Kina ikke betragtes som en luksusvare.

Fremtidens vindere i detailsektoren bliver dem, der forstår at integrere alle kanaler og mestre det ‘sociale salg’, lyder det fra en stor detailmesse i New York.

Kodeordet for de kommende års detailhandel er multi-channel eller ‘butik 3.0’, som det hedder i en ny analyse fra Deloitte, der blev præsenteret på den amerikanske detailsektors store årlige konference, der løber af stablen i New York i denne uge.

39 direktører for større og mindre detailvirksomheder i USA har deltaget i Deloittes rundspørge og resultatet er, at der skal fokus på den fysiske butik og på samspillet mellem butik og teknologi.

Direktøren for den canadiske stormagasinkæde The Bay, Bonnie Brooks, lagde på konferencen vægt på samspillet mellem de fysiske rammer og relationen til kunderne.

The Bay har bl.a. investeret i et netmagasin- og blogunivers og har trukket universet ind i butikken, så de reportager, kunderne ser, går igen i butikkernes udstillingsvinduer og skærme på væggene.

“Det er meget vigtigt, at vi ikke glemmer butikken, nøglen til fremtiden er autoritet og lederskab ude blandt sælgerne på gulvet. Hvor vi før har talt meget om sociale medier, skal vi nu til at fokusere på det sociale salg”, sagde Bonnie Brooks på konferencen (Børsen, p. 12).

B&O skal skynde sig for at nå i mål

Hvis B&O skal nå det resultat, som topchef Tue Mantoni har lovet, skal de skynde sig.

B&O fremlagde i går en halvårsrapport som viser, at stort set hele indtjeningen skal tjenes hjem i regnskabsårets sidste seks måneder, hvis målet skal nås.

Det er især B&Os kerneprodukter, der ikke bliver solgt, men aktieanalytiker Nicolaj Jeppesen, fra Sydbank, mener også at B&O ikke lancerer tilstrækkeligt med nyskabelser inden for tv- og radiomarkedet:

“Der er behov for nogle stabile produktlancereringer hvert kvartal. Vi ved, at det traditionelt set er nye produkter, der virkelig skaber omsætning. B&O forventer, at 30 procent af omsætningen i det nye årsregnskab skal komme fra nye produkter, så vi er nødt til at vente og se om de så også leverer varen”.

Tue Mantoni siger til Jyllands-Posten, at der vil komme en strøm af produkter de næste 12 måneder.

Det kan dog være, at julesalget har givet B&O lidt medvind. De tal indgår ikke i halvårsrapporten og er derfor ikke offentlige (Børsen, p. 14 og Jyllands-Posten ErhvervogØkonomi, p. 49).

Dansk pels sælges på pris i Kina

Kinesiske pelsforhandlere sælger pelsfrakker på pris og derfor bliver pels ikke betragtet som en luksusvare af de kinesiske forbrugere.

Det vil Kopenhagen Fur gøre noget ved og de har derfor stiftet et auktionshus i Kina, som skal hjælpe de kinesiske pelshandlere til at fokusere på design, markedsføring og service.

“Det er vores ansvar, at pels bliver betragtet som en luksusvare. Ellers er det ikke muligt at retfærdiggøre høje priser”, siger Kenneth Loberg, salgsdirektør ved Kopenhagen Fur.

I dag sælges minkfrakker fra gigantiske indkøbscentre, hvor pelsbutikkerne ligger side om side i alenlænge rækker. I Shanghai alene ligger tre gigantiske centre med henholdsvis 300, 450 og 800 pelsbutikker og det giver ikke kineserne en særlig eksklusiv indkøbsoplevelse. Ligesom at billeder af modeller med minkpelse tages i primitive studier (Berlingske Business, p. 10-11).