Dette hører naturligt med til bureauledelse – og dette overrasker

Peter Engholm
25@mail.dk

Tre deltagere fra bureauleder-uddannelsen nævner finansiel performance og selvledelse som grundsten for bureauledelse. Og supplerer med et par overraskelser.

Hvis der skal tre gange til at skabe en tradition, så er der hermed tradition i Danmark for at uddanne bureauledere. 

Uddannelsen hedder Agency Executive Leadership Programme fra Brandse & Co – under ledelse af Henrik Jensen, tidl. nordisk chef for Dentsu og med en ph.d. i bureauers forretningsmodeller.

Den har leveret hele tre hold, og fra tredje holds dimittender har tre bureauledere sat ord på deres læring og på eventuelle overraskelser og giver desuden gode råd til andre bureauledere. 

De tre er: 

  • Anders Kühnel, CEO og partner, River Online
  • Bo Kønskov Hansen, co-CEO og partner, Abtion
  • Jimmi Pedersen, COO og partner, Lazzaweb

Men hvorfor i det hele taget sætte sig på en slags skolebænk som bureauleder?

”Fordi man altid kan blive klogere, og fordi man ikke skal være for fin til at søge uddannelses-inspiration. Jeg havde fået mit første deciderede bureauleder-job. Jeg havde tidligere været ansvarlig for vores Hamborg-kontor, men i dag har jeg ansvaret for alle tre kontorer,” siger Anders Kühnel. 

Jimmi Pedersen siger:

”Jeg ønskede at udfordre min viden om ledelse af bureauer og anskue det fra andre vinkler. Jeg kommer fra e-commerce og var relativt ny på bureau-siden, så jeg gik efter et effektivt forløb, der kunne give mig nogle nye teoretiske og praktiske redskaber til at booste min værdiskabelse i min rolle som COO for Lazzaweb.” 

Dybere indsigt i finansiel performance

Bo Kønskov har været leder i mange år, men bortset fra et semester med organisationsteori på universitetet havde han ingen formel uddannelse i det. Han har med egne ord ”altid har været optaget af ledelses-disciplinen og været flittig med selvstudier”.

”Jeg har haft fokus på personaleledelse og projektledelse, og jeg vidste, der var nogle huller i min viden og mit erfaringsgrundlag, hvor jeg havde brug for at styrke mine kompetencer. Det var især på ledelse af forretningen, herunder finansiel performance, og ledelse af mig selv, altså selvledelse, at jeg havde brug for dybere indsigt i hvordan andre gør – eller rettere, hvordan man bør gøre,” siger Bo Kønskov og tilføjer:

”Jeg var imponeret over det overblik, Henrik Jensen havde over alle de bevægelige dele i en virksomhed som vores, og det overblik ville jeg også have.”

Fik du så lært dét, du kom for?

”Ja, for uddannelsen kommer omkring ledelse af forretningen, kunderne, medarbejderne og dig selv,” siger Bo Kønsskov og uddyber:

”Jeg har fået et dybdegående kendskab til mekanismerne i finansiel performance, og jeg har fået fuldstændig styr på, hvordan vi kan bruge økonomien som styreredskab. Jeg var rimelig god til budgetter før, men min værktøjskasse er blevet udvidet betragteligt, og jeg har fået en meget bedre forståelse for, hvad de enkelte nøgletal kan fortælle os, og for hvilke tandhjul, vi skal dreje på for at kalibrere maskineriet.” 

“Mange glemmer sig selv, når de bliver ledere”

Selvledelse er et særligt aspekt i bureauledelse. På hvilken måde?

”Jeg tror, at mange glemmer sig selv, når de bliver ledere. Jeg gjorde i al fald. Og jeg fik større selvindsigt og bedre styr på min tid. Det handler ikke kun om, hvordan jeg bedst muligt bruger min tid, men også om at hvile bedre i min hverdag,” siger Bo Kønskov.

Jimmi Pedersen uddyber dette punkt:

”Jeg har lært rigtigt meget om, hvor vigtig selvledelse er, og hvordan man hele tiden sørger for at lede sig selv, før man kan lede andre.” 

Og mere generelt: 

”Jeg har lært metoder, teorier og modeller at kende, som jeg ikke vidste eksisterede. Jeg har fået opfrisket og opgraderet analysemetoder, som lader mig udvikle på forretningen på et højere plan end tidligere,” siger Jimmi Pedersen. 

Anders Kühnel fordeler læringen over flere områder:

”At få nogle rammer på plads, hvad angår økonomien, at blive klogere på strukturelle indsatser, hvad angår kulturen på forskellige kontorer, og at blive klogere på ledelsesformer – ikke kun min egen, men også de øvrige ledere på bureauet. Dertil kommer både 1:1-samtalerne med Henrik Jensen og sparringen med de øvrige deltagere.”

Overraskelser på ledelsesplan

Var der noget i forløbet, der overraskede dig?

”Jeg var overrasket over, hvor meget de øvrige bureauledere var parat til at dele ud,” siger Anders Kühnel og tilføjer:

”Jeg havde selv paraderne oppe til at begynde med, men dem sænkede jeg, for det gav plads til refleksioner. Desuden gav uddannelsen og særligt samtalerne med Henrik Jensen inspiration til at koncentrere bureauet på færre kontorer. ”

Bo Kønskov erkender, at han kan fremstå naiv ved at komme ind på den største overraskelse:

”At finde ud af, at alle andre ledere, selv dem på de højeste grene, også konstant tvivler på sig selv. Det havde vi nogle rigtig fine snakke om, og jeg kan i dag se hvordan jeg kan vende mit imposter-syndrom til en styrke.”

Lighederne bureauerne imellem er det, der fik Jimmi Pedersen til at hæve øjenbrynet:

”Det overraskede mig, hvordan alle bureauer deler 80 pct. af de samme udfordringer. Det betyder også, at man sagtens kan hjælpe sig selv og hinanden, selv konkurrenter. For vi vil det samme: At skabe de bedste forudsætninger for en inspirerende kultur og et godt arbejdsmiljø med fokus på at skabe vækst for vores kunder.”

Råd fra tre bureauledere

Hvilket råd vil du give til ledere i samme situation som dig?

”Først når man kender alt til alle tal og til alle arbejdsprocesser, kan man optimere hele forretningen,” siger Jimmi Pedersen, Lazzaweb, og uddyber: 

”Nøglen er en kombineret forståelse af omsætning versus omkostninger, antal kunder versus kapacitet hos medarbejdere, tidsforbrug på hver arbejdsopgave m.m.,” 

Bo Kønskov, Abtion, uddyber dette råd: 

”Hvis du ikke allerede har en dyb, dyb forståelse af økonomien i din forretning, så bør du få det hurtigst muligt. Økonomien kan fortælle dig langt mere, end du tror og når du har dette overblik, så får du mere ro til at lede de andre dele af forretningen. Og ja: Alt starter med mennesker, men selv dedikerede og passionerede medarbejdere kan intet stille op, hvis ikke du har forståelse for og kontrol over din finansielle performance.”

Anders Kühnel, River Online, følger i sit råd op på det menneskelige aspekt: 

”Undervurdér aldrig betydningen af et stærkt netværk. Mit netværk blev styrket af denne uddannelse. Desuden kan et forløb som dette være anledningen til at konfrontere dig selv med ledelses-aspekter og -beslutninger, som du normalt mener, at du har for travlt til, eller som er for trælse at beskæftige dig med.”