Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Alternativ markedsføring: DFDS vurderede, at brandet kan tåle at blive trukket ud i hjørnerne, og har derfor ladet TV3 lave en reportageserie fra Oslo-båden

Tør du lade et hold tv-journalister skildre dit brand og gennemfilme din virksomhed uden at have kontrol med, hvad der kommer ud af det?

DFDS har gjort det. I morgen og de næste fem tirsdage kan du se resultatet i TV 3’s nye reportage-serie under titlen Oslo-båden. Der er tale om en workplace reality, som gennem 11 medarbejdere vil fortælle historien om livets gang på Oslo-båden.

Og du har ganske ret – hvis dette blot er et spørgsmål om en ny tv-serie, så er historien ikke specielt unik.

Men det er en ganske anden historie. For DFDS handler det om markedsføring, og serien er faktisk et produkt af et samarbejde mellem country-manager i Danmark, Kim Heiberg, og bureauet ContentCph.

DFDS samarbejder normalt med Halbye Kaag JWT, OMD og Zupa, men Kim Heiberg havde ønsket at komme op i et helikopterperspektiv på, hvordan historien om DFDS-brandet kan fortælles, og derfor havde han trukket ContentCph ind i en proces.

Undervejs i det arbejde ringede TV 3 så.

“Vi havde haft kontakt med dem for nogle år tilbage, men da var vi som virksomhed ikke parate til at lukke så meget op. Organisationen skal kunne bakke 100 pct. op om et sådant initiativ, og brandet skal også kunne bære det. Denne gang var timingen meget bedre. Vi mener, at vores brand kan tåle at blive trukket ud i hjørnerne – når bare historierne er sandfærdige,” fortæller Kim Heiberg, mens adm. dir. Mads Toft fra ContentCph fortsætter:

“Man kan finde mange opfattelser af Oslo-båden, som ikke nødvendigvis er korrekte. Derfor handlede vores diskussioner om, hvordan man kan vise, hvad DFDS reelt er – hvordan man kan fortælle historien om brandet og virksomheden. Men det kræver mod for en virksomhed at lukke et hold tv-journalister ind, for du har selvfølgelig ikke kontrol med, hvad der kommer ud af det. På den anden side er det den ultimative måde at få fortalt historien på ved at gøre det med noget modstand, hvor du overlader det til nogen andre.”

Kim Heiberg fortæller, at han bragte ContentCph ind i processen, fordi bureauet har erfaringer med samarbejde mellem både andre virksomheder og mellem tv og virksomheder.

Men både OMD og Halbye Kaag JWT har været inddraget i arbejdet.

“Jeg tror på, at samarbejde er en del af fremtiden for bureauerne, for ingen kan det hele selv,” siger Mads Toft.

ContentCph fungerer på rent konsulentbasis med fokus på at lægge planer for før, under og efter visningen af Oslo-båden.

Markedsføring i den kommende periode vil dog være begrænset og hvad angår de langsigtede planer – så vil de blive påvirket af, hvordan programformatet kommer til at fungere.

“Man skal være varsom med at knytte markedsføring til visningen. Der vil køre et kort spot, der henviser til dfds.dk, hvis man er interesseret i at vide mere, og så har vi lagt en strategi for sociale media med henblik på at forlænge dialogen,” siger Mads Toft.

Der kommer dog en kampagne lige efter serien, men den er ikke planlagt som en opfølgning.

“Vi har i flere år gennemført en julekalender-kampagne, som har medvirket til at gøre december til en af vores største måneder, hvor den før var en af de svageste. Den vil vi selvfølgelig fortsætte,” siger Kim Heiberg og fortsætter:

“Vi har selvfølgelig en række planer for aktiviteter i det nye år, men vi vil gerne se, om der dukker nye muligheder op i forbindelse med serien, før vi lægger os fast på, hvad vi gør.”

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club