DHL – det er da en stafet?

Zandra Damsgaard
zandra@bureaubiz.dk

Når talen i kantinen falder på DHL drejer den sig oftere om den årligt tilbagevendende stafet snarere end om transport- og logistikvirksomheden. Bliv klogere på det årelange sponsorat.

I disse dage trækker 125.000 danskere løbetrøjer med virksomhedslogo over hovederne for at tilbagelægge de traditionelle fem kilometer gennem menneskemylder og grill-os i Fælledparken.

DHL Stafetten i København er ifølge arrangøren Sparta verdens største motionsløb med deltagere fra godt 3.400 virksomheder, og den afvikles nu fem steder i landet med i alt 200.000 deltagere.

Spartas løbebegivenhed har fundet sted i efterhånden 37 år, hvoraf de seneste 26 har været med DHL som sponsor.

Og selv om det måske nok er de færreste, der skænker transport- og logistikvirksomheden mange tanker, mens de sveder sammen med kollegerne, får sponsoren alligevel noget for pengene i kraft af eksponering til nuværende og potentielle kunder.

”Både før, under og efter er DHL Stafetten et stort samtaleemne ude i virksomhederne, hvor vi er med til at sætte sundhed og fællesskab på dagsordenen. På trods af at DHL Stafetten har eksisteret i 26 år, så er sponsoratet stadig noget særligt. Selv efter så mange år overvældes jeg af en enorm stolthedsfølelse, når jeg ser alle de glade mennesker hygge sig med hinanden i en rød og gul kulisse,” siger marketingchef Susanne Katja Kristensen.

Depechen, der overdrages fra løber til løber, skal symbolisere, hvordan tusindvis af forsendelser hver dag overdrages fra kunderne til DHL med tillid til, at de når i mål.

Nu med app
For arrangøren Sparta er den faste støtte fra DHL essentiel for årligt at stable den store begivenhed på benene.

”Det har betydet, at vi sammen har kunnet koncentrere os om at udvikle DHL Stafetten og søsætte nye initiativer, som altid er med respekt traditionerne. Det er de små nye tiltag, som styrker oplevelsen og gør, at DHL Stafetten eksempelvis i dag appellerer til en endnu større målgruppe end kun løberne,” siger Dorte Vibjerg, der er direktør i Sparta Atletik & Motion.

De nye tiltag omfatter en app, der skal gøre det nemmere at finde sit telt, ligesom løbet sidste år blev suppleret med en ’Walk’, der gør det muligt – helt legalt – at tilbagelæggende de fem kilometer gående.

Konstant udvikling
De seneste ti år har Sparta haft Sponsorpeople som kommerciel sparringspartner på andre store events som Copenhagen Marathon, og bureauets adm. direktør Thomas Badura er ikke i tvivl om, at sponsoratet giver DHL både branding, relationer, netværk og medarbejderudvikling.

”Sparta og DHL har i tæt samarbejde formået at udvikle løbet til en historisk og kommerciel succes. Det skyldes især, at Sparta er en stærk rettighed at arbejde sammen med, da de er dybt professionelle som eventarrangør og forstår nødvendigheden af konstant udvikling med fokus på at styrke oplevelsen for deltagerne.”

DHL Stafetten løbes i dag både i København, Aarhus, Odense, Aalborg og i Sønderjylland og strækker sig samlet set over 15 dage. Det forventede millionoverskud går blandt andet til de mange frivillige klubber og til at forbedre forholdene for eliteatleter og motionister i Sparta.