Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Resultatet blev godt – men der er ikke udelt tilfredshed med forløbet af jury-arbejdet, og jury-formanden anerkender, at der er plads til forbedringer.

Vinderlisten er fin og der er sket mange positive ting med Dia. Alligevel kan der findes kritiske bemærkninger i hjørnerne omkring juryarbejdet.

Det er nemlig forløbet på en måde, som af nogen ligefrem bliver beskrevet som uprofessionelt, og hvor man kan sige, at den gode vinderliste måske er sket mere på trods af juryarbejdet end på grund af.

Juryformand, Kim Jong Andersen var selv en af de skarpe kritikere sidste år, og derfor blev han taget på ordet og sat ind som formand. Han er helt klar over de kritiske bemærkninger – og han anerkender dem i et vist omfang. Dog synes han det er urimeligt at tale om mangel på professionalisme – det er professionelle folk, der har deltaget – og så synes han, det er vigtigt at se det som en proces, hvor langt man er nået i dette års pris.

“Vi har taget nogle meget store skridt i år og det er lykkedes at samle en meget betydelig jury med en lang række forskellige kompetencer. Men det betyder også, at der er kommet en del mennesker med vidt forskellige udgangspunkter og forventninger,” siger Kim Jong Andersen og fortsætter:

“At der er mange forskellige typer i juryen indebærer, at der kan opstå nogle spændingsfelter. Det mener jeg er positivt. Men når det er sagt, så er der helt klart plads til en række forbedringer, og derfor vil jeg også snarligt indkalde til et evalueringsmøde.”

En af de ting, som Bureaubiz har hørt fremført, er, at det var muligt at stemme på egne arbejder.

“Det er rigtigt, at systemet ikke umuliggjorde det, men vi bad meget om, at man lod være. Det kan godt være, der skal være en lås på i næste års system – men vi har taget stikprøver, og jeg mener ikke, der har været et reelt problem omkring dette forhold,” siger Kim Jong Andersen.

Han mener selv, at der også kan være nogle diskussioner omkring opsplitning af nogle kategorier. og så skal der også kigges på, hvordan man kan tiltrække de digitale bureauer mere.

“Sidste år fyldte mediabureauerne meget. I år har vi for alvor fået de kreative bureauer på banen. Og til næste år skal vi have de digitale med,” siger Kim Jong Andersen og fortsætter:

“Jeg synes, vi er nået langt i år, og det håber jeg, at man anerkender. Det er en god vinderliste, som blev skabt uden den store uenighed, så resultatet må siges at være i orden. Det håber jeg, at man anerkender. Men det betyder ikke, at vi er på plads. Det skal blive meget bedre.”

Kommentarer

  1. Som jurymedlem fra et digitalbureau må jeg desværre melde, at min oplevelse af diskussion og afstemning var langt fra tilfredsstillende.

    Selvom Kim J. (prisværdigt) havde opstillet nogle mere relevante bedømmelsesparametre omkring digitale arbejder (hvor f.eks. nytteværdi også indgik), blev de kun sjældent benyttet i bedømmelserne. I stedet var det mere en vurdering af kampagner.

    “Fed kampagne”, “cool”, “fed video” var ofte begrundelserne for at vælge den ene eller den anden af de meget kampagne-orienterede indsendelser. Nuvel – visse af kampagnerne havde stærke og innovative digitale elementer, som velfortjent også blev honoreret.

    Men at høre meget stærke digitale arbejder, der sigtede mere mod permanent forretnings- eller brugerværdi fremfor kun midlertidig kampagneditto, blive omtalt som “bare et website” eller “ren craftmanship” er måske en af årsagerne til, at prisen føles for reklamedomineret til at være rigtig attraktiv for digitalbureauerne.

    Bedømmelsesparametrene – og juryens forståelse af samme – bør derfor efter min mening kigges efter i sømmene endnu en gang, hvis prisen skal være en samlende faktor for de forskellige bureauer, der arbejder med det digitale.

    Og. At kalde de digitale bureauer for rene “produktionsbureauer” (som tilfældet var her på bureaubiz i kølvandet på DIA), alene fordi de ikke laver kampagner, er så forkert og (undskyld!) basalt uvidende, at man ikke ved, om man skal grine eller græde. Vores kreativitet, koncepter, og dybe forretningsmæssige dialoger med kunderne resulterer bare i en anderledes, mere omfattende og somme tider mere komplekst type produkt end dem, der ses i kampagner.

    Så derfor: Hvis DIA vedbliver at have fokus på kampagner og de mere gimmicky (undskyld!) sider af de digitale arbejder, tror jeg det bliver svært at forene kommunikations-/reklamebureauer og digitale ditto under DIA-hatten

    PS. Det er ikke noget tilfælde, at en dansk produktion http://www.sesamestreet.org/muppets blev honoreret med Webby People’s Choice Award, men ikke med en DIA. Det er jo bare et website…

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club