Som marketingdirektør i SAS blev Christian Linnelyst kendt som marketingmanden bag SAS’ reklamefilmskampagne med Nicolai Coster Waldau, Tom Kristensen, Tina Dickow og Uffe Ellemann, der var så godt som hjemme uanset, hvor i verden de befandt sig.
Men i virkeligheden er Christian Linnelyst en inkarneret dialogmand. Det gør dog ikke, at han har svært ved at være blevet kendt for en branding kampagne.
Han har en stærk tro på, at alt, hvad man laver, skal kunne måles, og han kan dokumentere, at SAS’ film, der spillede meget på følelser, gav 2 1/2 gange så godt som de foregående reklamefilm, der fokuserede på produkterne.
På spørgsmålet om vi så skal til at se følelsesmæssige film fra Falck, svarer Falcks nye marketingchef, at det nu ikke ligger lige for. Falck er meget business case orienterede og der ligger rigtig mange muligheder i Falcks abonnementsforretning.
Og dermed vender Christian Linnelyst tilbage til sit udgangspunkt, nemlig dialog marketing, som han har arbejdet med hos Song Networks og TrygVesta.
Dialogmarkedsføring er på kundernes præmisser, mener Linnelyst. I stedet for at komme med to årlige kampagner, når det passer en virksomhed, så er dialogmarkedsføring/CRM god til at kommunikere til kunden, når det passer kunden og når det er relevant og interessant, set med kundens øjne:
“Flere virksomheder laver forårskampagner og så må kunderne hugge til på det tidspunkt, men der er jo forskel på kunder og der er forskel på, hvornår de er i markedet”, siger Christian Linnelyst, og fortsætter:
“Med dialogmarkedsføring kan du også bruge det kanalvalg, der passer kunden bedst, du kan f.eks. ringe til dem, hvis de hellere vil have det i stedet for en mail”.
Desværre er DM dog stadig underdog og en virksomheds topledelse har meget større interesse for en ny reklamefilm eller en annonce i Berlingske, mener Falcks nye marketingchef:
“DM er en af de kanaler, der ikke helt har fået sin retfærdige plads. Men der er rigtig mange penge at hente ved at bruge CRM og det håber jeg flere virksomheder får øjnene op for”.
Som eksempel på vellykket dialogmarkedsføring nævner Christian Linnelyst Matas, der sammen med Wunderman bruger CRM til kundebetjening, hvor en ekspedient kan rådgive kunden, fordi ekspedienten kan se, hvad kunden har købt tidligere og systemet foreslår også, hvad kunden kan købe.
“Det er meget imponerende, når man tænker på at det er franchise virksomheder og at Matas alligevel formår at få de enkelte forhandlere til at tage CRM helt ud til kasseapparatet”, mener Christian Linnelyst.
Fremkomsten af de digitale og sociale medier gør, at forudsætningerne for at bruge mere dialogmarkedsføring er stede. Men han mangler stadig at se den store fantastiske case, der er økonomisk rentabel.
Det er nu fjerde år Christian Linnelyst er dommer ved DM-Dagen og i år er der rigtig mange kampagner med Facebook som element, men det halter med at vise, hvad virksomhederne får ud af at bruge Facebook.
Selvom Linnelysts mantra er, at man skal kunne dokumentere salgseffekten af marketingindsatserne, så mener han stadig, at en lille del af budgettet skal gå til at prøve nye platforme af for at blive klogere og det må godt ske på baggrund af mavefornemmelse.
Men ellers er den tid forbi, hvor man kunne lave en kampagne og så bare spørge kunderne om de kunne huske og syntes godt om kampagnen.
I dag er det en nødvendighed med salgsmodellering og at tænke forretningsorienteret for, at marketing får taletid i topledelsen.
Og for Christian Linnelysts skyld kan det godt ske via en brandingkampagne, hvis altså blot den sælger billetter.
CV
- 2007 – 2010 Marketingdirektør i SAS
- 2005 – 2007 Marketing chef i TrygVesta
- 2001 – 2005 Marketing chef i Song Networks
- 1993 – 2001 Segmentchef hos Statoil, projektleder i Global Telesystems og projektleder hos Telia
Uddannelse
- Cand.merc. int. fra Odense Universitet i 1993
Netværk
- Tomas Gorrissen, adm.dir. i dialogbureauet Responsive
- Joachim Rubow, marketingdirektør i Danske Bank
- Thomas Bentzen, Head of procurement i TDC Wholesale
- Lars Bording, adm. dir. for ChooseEV