Nøjagtig lige som Umwelt og Republica har fisionen mellem bureauerne også belastet Magnetix regnskab. Bl.a. derfor står der et mindre overskud på bundlinjen sammenlignet med 2006. Men reelt er resultatet bedre end forventet, og det er helt andre tal, der påkalder sig opmærksomhed.
“Vi havde satset på at kunne komme ud med et lille plus, så vi er godt tilfredse med overskuddet på godt 4 mio. kr.”, siger adm. dir. Martin Bochineck.
Samtidig kan han glæde sig over en markant vækst på toppen – en vækst, som han tilskriver en strukturel udvikling, hvor bureauet har etableret to divisioner: en der arbejder med klassiske dialog-strategier og kreativ udvikling og en, der kan implementere strategierne digitalt.
“Den udvikling af bureauet er baggrunden for væksten, som er fortsat ind i 2008. Jeg tror, vi er omkring 50 mand nu med ca. 25 fordelt på hver division. Det har krævet investeringer i både kompetencer, systemer og certificering, men vores forventning er, at vi for i år vil se en bedre balance mellem bruttoavance og bundlinje”, siger Martin Bochineck.
Dermed bliver Magnetix et eksempel på, hvad DRRB-næstformand Jonas Hemmingsen pegede på i en artikel på Bureaubiz efter bureaulederseminaret i Amsterdam: Internettet handler basalt set om interaktion, og derfor har dialogbureauer nogle naturlige forudsætninger for at spille en aktiv rolle i den digitale fremtid.
I forhold til Republica er man skilt helt fra hinanden, mens Umwelt og Magnetix fortsat har et familieskab med hinanden i form af mindre ejerandele. Bureauerne arbejder dog med hver sin selvstændige profilering.
Nøgletal for Magnetix
- Bruttoavance 30,216 mio. kr. (+24,4 pvt.)
- Bruttoavance pr. medarb. 863.314 kr. (-15 pct.)
- Lønandel 62 (60)
- Resultat af prim. Drift 4,252 mio. kr. (-32,1 pct.)