DIAs ungdomskonkurrence fastholder høje mål

Peter Engholm
peter@bureaubiz.dk

De studerende, der deltog i årets DIA Future, leverede højt niveau på både idé og eksekvering. Men et andet niveau – antal indsendelser – skal hæves.

Ved Danish Internet Award onsdag blev prisen til de studerende, DIA Future, serveret efter desserten som en af aftenens blot to special awards.

Med Køb en kilometer – af Eva Stehr Ebbensgaard og August Laustsen, DMJX – som årets vinder.

Nu gør prisens initiativtager, digitalbureauet Plant, status over den 6. udgave af DIA Future. Niveauet er højt blandt de indsendte arbejder, men langt fra højt nok, når det gælder antal indsendelser.

”Man kan tydeligt mærke, at de studerende har brugt meget tid på deres arbejder. Casevideoerne bliver bedre og bedre, og mere veleksekverede. Også selve ideen har fået opmærksomhed – hele løsningen er blevet tænkt igennem,” siger Kajsa Lindström, der er Digital Producer på Plant.

DIA Future havde fået et skud fornyet opmærksomhed op til årets pris – med en lanceringsevent, som 60 studerende deltog i, og et advisory board, som består af fagledere fra Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, DMJX, og Københavns Erhvervsakademi, KEA.

Målet er inden for de nærmeste år at få 100 arbejder til bedømmelse, men der er endnu lang vej – i 2013 og 2014 var der hvert år ca. 25 arbejder for juryen (DIAs ”voksenjury”) at bedømme. I år var der 20.

”Målet har ikke ændret sig. Vi går fortsat efter at få mange flere indsendelser. Vi har fået god feedback fra årets deltagere og bl.a. lært vigtigheden af, at kunderne til DIA Future – der har mindre, danske nonprofit-organisationer – ikke ligner hinanden fra år til år. De studerende går målrettet efter at have gode DIA Future-cases i deres portefølje, og forskellige typer kunder giver mulighed for at præsentere forskellige typer ideer,” siger Kajsa Lindström.

Hun oplyser, at Plant gerne hører fra danske NGO’er, der ønsker at spille hovedrollen i næste års opgave, og tilføjer om læren fra årets pris:

”Det er vigtigt, at konkurrencen promoveres på skolerne – ikke kun af underviserne, men også af tidligere deltagere.”

DIA Future har også sat sig som mål, at de studerende i højere grad skal samle sig på tværs af deres studieretninger, det være sig CBS, DTU, DMJX og KEA.

“Sådan vil deres arbejde jo også være efter studierne,” siger Kajsa Lindström.

Også her er der et stykke vej endnu. Alle fem shortlistede team ved årets pris kom fra Kreativ Kommunikation på DMJX.

Bag DIA Future står Plant, Danske Medier og Huset Markedsføring. Se mere om prisen – inkl. de shortlistede arbejder – her.