Digitalbureau får ny strategi og ny partner

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Plant har brugt sin 10 års fødselsdag til at finde frem til en ny vej for bureauet. I den forbindelse har man også hentet en ny partner ind.

En 10 års fødselsdag og en nedgang i omsætningen for regnskabsåret 2014/2015, gav partner i digitalbureauet Plant, Martin Schultz anledning til at overveje, i hvilken retning bureauet skulle fortsætte de næste 10 år. Disse overvejelser har nu ført til en ny strategi og tilknytningen af endnu en partner. 

Den nye partner, som udvider partnerkredsen fra 2 til 3, er Christian Meldgaard, der senest kommer fra 23 Video som country manager og tidligere bl.a. har haft sin egen virksomhed.

Den nye strategi betyder, at bureauet fremadrettet vil fokusere på branded utilities og digitale services.

”Vi vil være en del af den digitale transformation, der er i gang, hvor både virksomheder og privatpersoner bruger flere og flere digitale værktøjer i hverdagen”, siger Martin Schultz og tilføjer:

”Samtidig vil vi gerne komme tættere på virksomhedernes forretning ved bl.a. at tage del i produktudviklingen.”

Christian Meldgaard, der har fået titlen strategisk direktør og ifølge Martin Schultz er hentet ind fordi han har en produktudviklingstankegang samt har kompetencer inden for strategi og forretningsudvikling, supplerer:

”Folk vil have tættere relationer med brands og vi vil gerne være med til at udvikle nye produkter, der kan tilbyde netop det.”

Skal I så være medejere af de produkter i udvikler?

“Det kan man godt forestille sig, men vi starter i det små, for vi har ikke 100 mio. stående på kontoen til investeringer,” siger Martin Schultz.

Den nye strategi kommer ikke ud af det blå. Plant er medudvikler af den nye streamingtjeneste Mashed, som Bureaubiz nævnte i foråret, og bureauet har eksempelvis også lavet indsamlingsapps til Røde Kors og Læger Uden Grænser – sidstnævnte i samarbejde med Kommunikationsbureauet København.

Med samme samarbejdspartner vandt Plant i foråret en Danish Digital Award for et projekt for Bestseller, som bl.a. inkludereret en smartphone app til virksomhedens medarbejdere.

Jens Søgaard, Martin Schultz og Christian Meldgaard

Den ændrede strategi betyder ikke, at man skal ud at ansætte en masse nye mennesker med andre kompetencer:

”Vores medarbejdere har kompetencemæssigt en fornuftig sammensætning i forhold til denne type opgaver. Og umiddelbart er vi på plads med en ny seniorkompetence i form af Christian,” siger Martin Schulz, der sammen med udviklingsdirektør Jens Søgaard og nu Christian Meldgaard udgør ledelsen af det 15 mand store bureau.

Også kunderne er de samme.

”Vi behøver ikke skifte kunde-underlag, for markedet bevæger sig mod at virksomhederne tilbyder værktøjer til deres kunder, så vi følger bare behovet,” siger Christian Meldgaard og nævner som eksempel, at hvor Plant tidligere lavede mange landingpages, så udgør en større del af opgaverne nu allerede apps og andre digitale værktøjer

En fordel ved den nye strategi er at komme ind tidligere i processen samt, at bureauet kommer i kontakt med andre beslutningstagere i virksomheden.

“Vi har været vant til ofte at komme relativt sent ind i værdikæden, og vi vil gerne ind før, så vi kan være med til at forme ideen. Vi kommer også i kontakt med flere afdelinger som f.eks. HR, IT og forretningsudvikling,” siger Martin Schultz.

Han tilføjer, at man ikke nødvendigvis skal opfinde noget helt nyt, men at man kan tilføje noget værdifuldt til eksisterende produkter. Som eksempel nævner han, at Plant ikke skal opfinde en ny tandbørste eller en ny måde at børste tænder på, men at man f.eks. kan lave et dashboard til Brauns kunder som illustrerer, hvor ofte en person bruger sin el-tandbørste og hvor længe de børster deres tænder, hvis tandbørsten er tilknyttet internettet. På den måde kan virksomheden opsamle data, som kan visualiseres. 

”Om 10 år når vi kigger tilbage, vil vi bruge helt andre apps og ydelser på vores smartphone, ligesom vi ikke havde Mobilepay og Uber for 10 år siden og det er denne digitale transformation, vi gerne vil være med til, siger Martin Schultz.