Moesgaard Museum er måske mest kendt for at være hjem for Gravballemanden. Men det er også meget mere. Efter en omfattende ombygning er det nu et arkitektprisvindende og supermoderne museum, som formår at skabe en helhedsoplevelse.
Med til helhedsoplevelsen – og til at matche de fysiske rammer – hører også et website, som kan afspejle dets identitet. Det har Moesgaard Museum fået, og det har allerede haft indflydelse på besøgstallene, både på web og IRL.
DIS/Play har stået for den digitale overhaling, som Moesgaard Museum har fået på web. Da museet stod for at genåbne i oktober 2014, var der et håb/en målsætning om, at man ville kunne nå at sige velkommen til 45.000 besøgende i løbet af 2015. Det blev til dobbelt så mange solgte entrébilletter. Inden 2014 var omme.
Websitet har haft en lignende heftig trafik. Det er (naturligvis) designet responsivt, så man kan forberede sig til turen, uanset om man er på farten, i området, på ferie eller derhjemme med sin desktop. Og få en lige inspirerende oplevelse.
Og over 55% af de besøgende på moesgaardmuseum.dk er kommet fra mobile devices.
Det næste skridt Moesgaard og DIS/Play tager i retning af en mere digitalt understøttet museumsoplevelse bliver en mobil quiz, hvor en stor del af indholdet, informationerne og historierne, ikke er tilgængelige andre steder. Med quizzen inddrages de besøgende i udstillingen og det interaktive element vil gøre dem til medskabere af deres egne oplevelser. Mobilquizzen forventes at være live og klar til museets gæster i juni.