Digitalbureauerne har i 2011 vundet markedsandele. Når Bureaubiz kigger på over 70 bureau-regnskaber med næsten 1,6 mia. kr. i bruttoavance, så har de digitale bureauer en vækst, der overstiger branchegennemsnittet, mens reklamebureauerne ligger under.
Men når det gælder det kreative, prisvindende arbejder, er de digitale ikke tilsvarende i offensiven. Tværtimod så er det reklame- og mediabureauer, der dominerer den digitale pris, DIA.
Allerede sidste år kunne man bemærke de digitale bureauers fravær, og oven på DIA11 lød kritikken: Prisen var meget kampagneorienteret, og de rendyrkede digitale bureauer holdt sig pænt i baggrunden på både vinderliste og deltagerliste.
Der er blevet lyttet til kritikken. DIA er blevet revideret og revitaliseret – kategorier er blevet omdøbt og noget nær fordoblet i antal, og bedømmelseskriterier er blevet ændret.
Men det har altså ikke ændret ved, at aftenens vindere ved torsdagens prisuddeling i Bremen Teater i København alt overvejende kommer fra reklamebureauer og bureaugrupper.
Og i den iagttagelse kan man måske finde en strukturel udvikling. Digitale bureauer er blevet “produktions-selskaber”, og der er stigende produktion. Men det er de traditionelle bureauer, der kan det dér med ideerne – som får voksende betydning i den digitale verden.
“DIA12 demonstrerer tydeligt, at siloerne er brudt ned, og at det digitale ikke længere er en disciplin, men et mindset. Og DIA er dermed skabt så bredt, at den kan opfattes som en slags omnibus-pris, hvad angår bureautyper,” siger juryformand og DDB-direktør Kim Jong Andersen.
Det var ellers digitalbureauerne, som han fokuserede på, da shortlisten i sin tid lå klar:
“Det er værd at hæfte sig ved, at “nybegyndere” som Hello Monday og Relax We Are The Good Guys kan gøre sig så stærkt gældende – for et par år siden vidste de færreste, hvem de var. Men også de etablerede – de gamle, om du vil – hænger med; bl.a. Creuna, LBi, In2media og Zupa, og i dét lys bliver det spændende at se, hvem der løber med priserne den 26. april.”
Og efter den 26. april er svaret: Kun få af de nævnte digitalbureauer fik Internet-awards. Det gjorde i stedet klassiske reklamebureauer som DDB (der blev Årets Digitale Bureau), Halbye Kaag JWT, Robert/Boisen & Like-minded og Bocca – i selskab med mediabureauerne og digital-dialog bureauer fra større grupper; Electric//Rainmaker fra Hjaltelin Stahl Gruppen og DialoguePeople/NetPeople fra PeopleGroup.
Af de 6 rendyrkede digitalbureauer, som juryformanden fremhævede, blev 21 shortlister vekslet til beskedne 2 priser – ud af i alt 13 mulige. De to var LBi og Relax We are the good guys – og her træder LBi klart i front, idet bureauet står alene som vinder for sit arbejde for Maersk, mens Relax we are the good guys står som en del af holdet bag Jagten for Krak.
Andre digitalbureauer som Vertic, Subsero og Mingler kom på shortlisten, uden at det blev til priser.
Som nærmest for at understrege bredden blev det også til to priser til annoncørers inhouse-afdelinger, da Lego Group og Euroinvestor blev belønnet.
På ét felt er tingene mindre fragmenteret end tidligere – en koncentration, der glæder juryformanden:
“Et kig på både shortlisten og vinderlisten viser, at det er i høj grad for de store annoncører, at vi ser digitale løsninger – med fokus på ideen.”
DIA12 – prisvindere
Fordelt på bureauer – inddelt efter antal priser
- 3 DDB
- 3 OMD
- 3 Carat
- 2 Electric//Rainmaker (Hjaltelin Stahl Gruppen)
- 2 Kiloo
- 1 Bacon
- 1 Bocca
- 1 DialoguePeople / NetPeople
- 1 Douglas Productions
- 1 Euroinvestor
- 1 Gobsmack
- 1 Halbye Kaag JWT
- 1 LBi
- 1 Lego Group
- 1 MEC
- 1 Mediacom
- 1 Molamil
- 1 Naked Communications
- 1 Nobody
- 1 Relax We Are The Good Guys
- 1 Robert/Boisen & Like-minded
- 1 Sepia
- 1 Spoiled
- 1 Spring / Summer
DIA12 – vinderliste, kampagner
Kategori samt Kampagnenavn * annoncør * bureau
-
Mobile
Coinoffers * McDonald’s * DDB, OMD, Kiloo -
Onsite
Synoptik Online synstjek * Synoptik * Electric//Rainmaker (Hjaltelin Stahl Gruppen), Carat -
Sociale medier
LEGO 360° Social Media Integration 2011 * Lego Group * Lego Group -
Telecom
The Amazing everyday documentary project * Nokia * Naked Communications, Spring/Summer, Bacon, Carat -
Offentlige Sektorer og Organisationer
Byturen.com * Movia * Bocca, Noboby -
Retail
Synoptik Online Synstjek * Synoptik * Electric//Rainmaker (Hjaltelin Stahl Gruppen), Carat -
Financial
services
Cockpit * Euroinvestor * Euroinvestor -
Integrated
Coinoffers * McDonald’s * DDB, OMD, Kiloo -
Design
& Content
SAS: Streetview * SAS – Scandinavian Airlines * DialoguePeople / NetPeople, Mediacom -
Automotive
Mazda 6 Åbent Hus * Mazda Motor Danmark * Halbye Kaag JWT -
Consumer Goods
Anthon Berg – The Generous Store * Anthon Berg * Robert/Boisen & Like-Minded, Gobsmack, Molamil, OMD -
B2B
maerskfleet.com * Mærsk * LBi -
Medier
Jagten * Eniro / krak.dk * DDB, Sepia, Relax We Are The Good Guys, Spoiled, Douglas Productions, MEC -
DIA Future
BonAppetit * Julius Juul og Rie Soth Rasmussen, DMJX, KK2