I går åbnede Bilkas netbutik – som den første i landet – for kø-tilbud på nettet. Her kan man få fingrere i kø-tilbud uden at skulle bruge tid på at stå (fysisk) i kø.
“Ideen er et forsøg på at udnytte de muligheder, som nettet giver i dag,” siger Martin Skjold, salgschef i Bilkas netbutik.
Og udnytte nettets muligheder – dét gør Bilka i stor stil og mere til. Kæden ligger i top på Det Digitale Sundhedstjek, der er er udarbejdet af MyResearch i samarbejde med Starcom. Her måler man – for tredje år i træk – i hvilket omfang, mellemstore og store virksomheder benytter sig af de digitale kanaler, bl.a. sociale medier, mobil og dialog.
“Vi har hævet barren en anelse i forhold til sidste år, og alligevel er Bilka rykket fra en score på 52 pct. til 71 pct. Dermed ligger Bilka ubestridt i toppen blandt de 13 dagligvare-kæder, der indgår i undersøgelsen, og det giver endda også en Top5-placering blandt undersøgelsens ca. 220 virksomheder, på tværs af brancher” siger Mogens Østergaard, adm. direktør i MyResearch.
Nr. 2 på listen over dagligvarekæder – med en digital score på 53 pct. – er Irma, der tidligere på året valgte at trække sig ud af Vestdanmark. Tilbagetrækningen gælder de fysiske butikker, til gengæld satses på nethandel, og her er ambitionerne høje: Fra 30 mio. kr. til 500 mio. kr. i årlig omsætning på tre år.
Det forudsætter bl.a., at hele dagligvaremarkedet løfter sig, og selv om kun tre kæder i dag tilbyder nethandel – Bilka, Irma og SuperBest – så kan Det Digitale Sundhedstjek give løfterig dokumentation:
“Dagligvare-handlen er blandt de brancher, der har udviklet sig mest det seneste år inden for de digitale kanaler, og udover Bilka har bl.a. Kvickly, Føtex og Netto øget tilstedeværelsen på – og brugen af – de digitale kanaler,” siger Mogens Østergaard.
Men der er stadig plads til forbedring, for trods det generelle, digitale løft, så ligger dagligvare-handlen blot i midterfeltet blandt undersøgelsens 32 brancher.
“På ét felt stikker dagligvare-branchen sig ud: Den største forskel i digital score mellem de enkelte aktører. Bilka topper som nævnt med 71 pct., mens Aldi er isoleret i bunden med blot 11 pct. Og det er godt en halvering i forhold til 2011. Aldi har ikke haft banneraktivitet og kampagnesite i år, og de har heller ikke nye parametre som Trustpilot og Facebook-engagement,” siger Mogens Østergaard.
Digital Performance Score – dagligvarekæder
Kilde: Det Digitale Sundhedstjek udarbejdet af MyResearch i samarbejde med Starcom