Det går rigtig godt med at rekruttere til forsvaret, der er nemlig mange, der søger ind på en af forsvarets uddannelser.
Men forsvaret har en udfordring med at få fat på de rigtige ansøgere og derfor skal fokus flyttes fra at rekruttere mange til at rekruttere de rigtige.
Det var den udfordring Relationshuset Gekko og Public, der vandt Forsvarets Rekruttering foran 28 andre bureauer i foråret 2010, stod med og i løsningen spiller det digitale en vigtig rolle.
Hele kampagnen går ud på at få ansøgerne ind på www.forsvaretsuddannelser.dk for at tage en test, hvor målet er at få potentielle ansøgere til at reflektere over egne kompetencer samt de krav, der er for at blive optaget.
For at få de unge ind på sitet, lancerer man det første af tre tv-spots på mandag, og i uge 5 går forsvaret på Facebook, hvorfra man både kan tage egnethedstesten samt sprede budskabet i de sociale medier.
TV-spottet følges op af bannere, e-mails, printannoncer, biografreklame og posters – alle med henblik på at lede de unge ind og tage testen samt positionere forsvarets uddannelser.
I første omgang er det officersuddannelsen, der profileres og opgaven for Relationshuset Gekko og Public har altså været at finde en kommunikationsstrategi for, hvordan man får dem med de rigtige kompetencer til at overveje en officersuddannelse i forsvaret på lige fod med andre uddannelser.
“Forsvaret har rigeligt med ansøgere, faktisk er der ventetid på op til 2 år på nogle af basisuddannelserne, men da forsvaret gerne vil have flere folk med de rette kompetencer gælder det om at positionere Forsvarets Uddannelser som et interessant alternativ til andre uddannelser”, siger Maria Furbo, adm.dir. i Relationshuset Gekko, og fortsætter:
“Kommunikationsplatformen tager afsæt i budskabet om at ‘forsvarets uddannelser tilbyder en anderledes måde at lære på’. Strategien er at gå bag kulisserne og lade forsvarets elever selv fortælle. Og formålet er at give et oprigtigt og troværdigt billede af forsvaret som uddannelsesinstitution og arbejdsplads og derved nedbryde nogle af de fordomme, der er om forsvaret og om de, der arbejder i forsvaret”.
Kreativ direktør for Public, Hanne Schmidt supplerer:
“De nye film tager udgangspunkt i den virkelige verden. Så det er ikke konstruerede universer, men dokumentarfilm, hvor almindelige mennesker fortæller om sig selv og livet – i og uden for forsvaret. Når man kommer så tæt på, kommer man også bag om uniformen og ser andre – og overraskende sider – af eleverne og forsvaret”.
Public og Relationshuset Gekko har arbejdet tæt sammen om konceptet og den nye strategi og om samarbejdet siger Maria Furbo:
“Vi har haft et tæt samarbejde med Public. Public er f.eks. lead på produktionen af tv-spottet, men grundlaget har vi samarbejdet om. Gekko har produceret det digitale indhold, men Public har været involveret i arbejdet bag. Vi er et hold, der arbejder tæt sammen og vi har været fuldstændig fælles om strategi og koncept”.
Udover den første kampagne, som spiller over temaet ansvar, og relaterer til det store ansvar man fra start får i forsvaret, er der yderligere to temaer undervejs.
Tema nummer to handler om, at man skal være i god fysisk form for at kunne arbejde ved forsvaret. Her præsenteres en fysisk test, der måler kondition og fysiske kompetencer og man kan online få sammensat et træningsprogram på 8 uger, udarbejdet af forsvaret selv.
Det tredje tema handler om internationalisering og mangfoldighed.
Relationshuset Gekko og Public lavede allerede i 2011 noget et vellykket arbejde for forsvaret, der udløste flere hædersbevisninger.
Se de tre film her: ansvar, træning, international.