Af Finn Graversen, journalist

Godt nok havde Peytz & Co ingen vækst i corona-året 2020 - men på alle andre nøgletal forbedrede man sin performance.

Dyrere (+8,6 pct.) men også mere produktive medarbejdere. Dette er blandt de nøgletal, der fortæller om en markant udvikling i 2020 for det digitale bureau Peytz & Co.

“Vi har i de senere år været forretningen igennem, og det har ført til, at vi har skærpet fokus lidt. Vi har skåret nogle ting fra, der var lidt i hjørnerne af det, vi er gode til, og vi har samtidig styrket os på senior-kompetencer. Det koster lidt mere, men det har samtidig forbedret en række nøgletal,” siger Laust Jørgensen, der er adm. dir.

2020 blev dog ikke et år, hvor bureauet løftede toplinien.

“Efter flere år med en voksende omsætning, så blev trenden brudt i 2020. Det skyldes corona. Men helt grundlæggende synes vi, at vi er kommet ganske godt igennem et turbulent år,” siger Laust Jørgensen.

Normalt er omsætningen ikke et særlig interessant tal i bureausammenhæng, fordi man her får eksternt varekøb med. Det er typisk noget, som bureauerne gør på vegne af kunderne og siger således ikke ret meget om bureauets egentlige drift.

Når Laust Jørgensen alligevel taler om omsætning, skyldes det, at Peytz & Co har et omfattende salg af bl.a. hosting og mailløsninger, og det er reelt produktsalg. Derfor fortæller omsætningen noget om Peytz’ udvikling.

Det er dog ikke et tal, der oplyses i regnskabet. Her oplyser man bruttofortjeneste, og når man kigger på de tal, så er det en relativt svagt stigende kurve – indtil 2020.

Men trods den faldende omsætning, så er det rent faktisk lykkedes at løfte bundlinjen med hele 70 pct. Det skyldes først og fremmest, at der er sket et ret pænt fald i antal medarbejdere.

“Vi har ikke været ude i fyringsrunder – vi har bare ikke ansat ret meget i 2020. Vi valgte tidligt at satse på dem, vi var og så til gengæld bruge ledelsesressourcer på at skabe tryghed for vores medarbejdere og sikre opgaver til dem. Det er lykkedes ganske godt,” siger Laust Jørgensen.

Han kan desuden glæde sig over, at der har været en pæn tilgang af nye kunder.

“Vores mail-forretning har nydt godt af, at vi kan tilbyde en dansk løsning i en tid, hvor der er mange GDPR udfordringer på det internationale marked. Vi har også opnået en pæn vækst på salg og vedligehold af Cloud-løsninger. Og så har vi løftet os som bureau – både på rådgivning og på kreative services. Vi er rigtig godt gearet til de store teknologi-projekter, som typisk er sammensat af flere forskellige teknologier og som typisk starter med en rådgivningsfase. Dem har der været en efterspørgsel på,” siger Laust Jørgensen.

Bureauet skilte fra starten af 2020 en del af forretningen ud i et selvstændigt selskab under navnet Peytz Mail.

“Der er tale om en forretning, hvor vi henvender os til alle, der arbejder professionelt med e-mail – ikke bare i forhold til udsendelse men også med rådgivning på, hvordan man håndterer en række problemstillinger. Det er et kompetenceområde, hvor der er ret stor forskel i forhold til den øvrige forretning på, hvordan man arbejder med det, og derfor vurderede vi, at det ville være en fordel, at gøre det til en selvstændig forretning,” siger Laust Jørgensen.

Nøgletal for Peytz & Co

  • Bruttoavance 52,666 mio. kr. -2,8 pct.
  • Heraf Peytz Mail: 6,863 mio. kr.
  • Bruttoavance pr. medarbejder 763.278 kr. +15,5 pct.
  • Lønandel 70 (74,5)
  • Resultat før skat +5,378 mio. kr. +70,0 pct.

Bruttoavancen er estimeret af Bureaubiz.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club