En ting er at udføre arbejde for kunder – og vinde priser for det, noget andet er at finde tiden til at tage egen medicin – og blive prisbelønnet.
For webbureauet KathArt Interactive har øvelsen bestået i at lave et website for sig selv, og det har på blot halvanden måned skabt en del opmærksomhed i udlandet.
Det er blevet til CSS Design award, CSS WInner, Awwward , og det er også blevet til en FWA site of the day. Dertil kommer omtale i Smashing Magazine, og en deling af links til sitet via Facebook, Twitter og kinesiske Weibo.
“Vi har fokus på at give brugerne en god og underholdende oplevelse, og vi mener at det er en mindst lige så vigtig disciplin som SEO og konverteringsoptimering, og at det i den grad kan være med til at skabe opmærksomhed og brand value. Vi har bevist den tese flere gange på kundeprojekter, men synes at det var på tide at tage vores egen medicin” siger Franz Berliner, direktør i KathArt.
Siden websitet blev lanceret i slutningen af juli har der været over 60.000 nye besøgende på sitet, og det daglige besøgstal er i skrivende stund støt stigende, og der forventes endnu flere efter meddelelsen om at sitet også har vundet en FWA site of the day.
“Mange af de besøgende er selvfølgelig designere og webudviklere fra hele verden som skal lure lidt på hvad vi har fundet på – det er bestemt ikke en ulempe, når nu vi mangler flere dygtige udviklere. Men der er også kunder imellem. Vi er indtil videre blevet inviteret til fire internationale pitches – og har allerede vundet det ene, som er nyt design til Edinburgh lufthavns website,” siger Franz Berliner.
Men sitet modtager ikke udelukkende positive kommentarer. Det har også afstedkommet en del kritik, især fra folk som mener at man ser stort på usablity og gængse navigationsprincipper.
Franz Berliner udlægger selv kritikken – og svaret derpå – således:
“Nogle mener, at vi nærmest voldtager internettet ved at lægge det her site ud. Det synes jeg er ganske interessant. Jeg er gammel nok til at huske “krigen” mellem Jacob Nielsen og K10K tilbage i .com tiden, men troede egentlig ikke, at det kunne ophidse folk længere. Der er forskel på, om man designer det nye dr.dk eller et site til et lille webbureau hvor man skubber grænserne lidt. Jeg er sikker på at de fleste af dem der taster kathart.dk ind i deres browser gør det helt frivilligt.”