Efter at have kæmpet med at forklare bureauets tilgang til marketing i flere år, synes Lifteds adm. dir., Jannik Liedner, at det er blevet lettere i det seneste års tid.
“Vi taler selv om en mere eksperimenterende tilgang til markedsføring, hvilket betyder, at vi arbejder meget med indsigter baseret på kundedata og med hele tiden at teste budskaberne, så vi får et mere præcist billede af, hvad der virker – og så tilrette kommunikationen og medievalget løbende,” siger Jannik Liedner og tilføjer:
“Det er en tilgang, vi har kæmpet for i flere år – og jeg mener faktisk at vi har en unik kombination af ydelser – så når vi oplever, at vi nu skal bruge mindre tid på at forklare vores tilgang, tror jeg, det skyldes, at markedet bevæger sig i vores retning.”
Jannik Liedner kan underbygge fornemmelsen med tørre tal. Efter i 3 år at have ligget ret stabilt på den årlige bruttoavance, så kom der skred i forretningen i 2015, som endte med en markant vækst.
Jannik Liedner kan endda fortælle, at væksten i høj grad har ligget i 2. halvår, så her har virkelig været tryk på.
“Vi har oprustet med nogle tunge kompetencer på bl.a. Customer Experience Management – bl.a. med Martin Lindegaard, der kom fra Brandhouse – så en god del af æren for væksten ligger hos medarbejderne, der virkelig har løbet stærkt,” siger Jannik Liedner.
Mere medieomsætning
Han nævner desuden, at bureauet også arbejder mere med indrykning i de digitale medier. Der har været en god aktivitet her, men det kan ikke ses i regnskabet, fordi omsætningen ikke oplyses.
Herudover kan han glæde sig over, at bureauet både har landet nye kunder og fastholdt aktiviteten hos de eksisterende.
Endelig fremhæver han Lifteds tilknyttede selskab, Lifted Competence, der i sidste uge købte Hoffmann & Krogsgaard Consulting.
“Lifted Competence har ikke bidraget til bundlinjen, men der har været en god aktivitet og vi har haft mange kursister igennem. Det er bl.a. vores egne folk, der underviser, så der har været en rigtig god synergi mellem forretningerne,” siger Jannik Liedner.
Nøgletal for Lifted
- Bruttoavance 9,1 mio. kr. +51,7 pct.
- Bruttoavance pr. medarbejder 1,213 mio. kr. +21,3 pct.
- Lønandel 53,1 (66,4)
- Resultat af primær drift +2,572 mio. kr. +244,3 pct.
Bruttoavancen er estimeret af Bureaubiz
To andre digitale bureauer har også aflagt regnskab – dog med knap så prangende resultater.
Oxygen havde fremgang på toppen – men tilbagegang på bunden, hvilket bl.a. skyldes, at man i regnskabsåret har nedlagt et datterselskab med fokus på digital strategi og taget et tab i den anledning.
Cph Cloud faldt lidt på toppen, men forbedrede bunden. Bureauet har meget fokus på udvikling af applikationer til smartphones og tablets, og har afholdt betydelige udviklingsomkostninger. Der er også afhændet udviklingsomkostninger.
Nøgletal for Oxygen
- Bruttoavance 15,9 mio. kr. +15,2 pct.
- Bruttoavance pr. medarbejder 836.842 kr. -3,0 pct.
- Lønandel 69,9 (67)
- Resultat af primær drift +1,395 mio. kr. -9,8 pct.
Bruttoavancen er estimeret af Bureaubiz
Nøgletal for Cph Cloud
- Bruttoavance 6,1 mio. kr. -3,2 pct.
- Bruttoavance pr. medarbejder 938.462 kr. +4,3 pct.
- Lønandel 60,1 (64,5)
- Resultat af primær drift +1,443 mio. kr. +57,5 pct.
Bruttoavancen er estimeret af Bureaubiz