Digitalt bureau skal modernisere et af Danmarks største websites

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

DR skifter platform og har efter et udbud fundet det bureau, der skal varetage opgaven at bygge det nye dr.dk.

Det blev Peytz & Co, der vandt opgaven med at bygge det nye dr.dk. Opgaven er vundet i et EU-udbud i konkurrence med Kraftvaerk, Netcompany med 1508 som underleverandør, Propeople samt MOC.

Peytz & Co har Reload! som underleverandør.

Adm. dir. Christian Peytz er selvsagt begejstret – og det skyldes ikke kun, at det er en ganske betydelig opgave, der er estimeret til mellem 3 og 6 mio. kr.

“Vi har arbejdet for DR i mange år, og deres hjemmeside er en af de største og mest komplekse i Danmark. Derfor ser jeg opgaven som den største anerkendelse i firmaets historie,” siger Christian Peytz.

Dr.dk er blandt Danmarks mest trafikerede sites med mellem 1,6 og 1,9 millioner brugere og mellem 61 og 103 millioner sidevisninger per måned.

Den primære opgave er at bygge kernen for hele sitet. Efterfølgende vil der være et kæmpestort implementerings-arbejde for de mange hundrede sites, dr.dk rummer. Dette arbejde skal DR i vidt omfang selv stå for, og derfor er det ikke til at sige, hvilken rolle Peytz & Co får her.

DR skifter sit CMS-system ud fra Microsoft Content Management Server til Drupal og går dermed open source.

Drupal er en fremadstormende platform, der også anvendes af bl.a. Berlingske, Bonnier Publications, The Economist og mange andre medier i Danmark og udlandet. TV 2 er også i færd med at implementere Drupal.

“DR er som alle andre medier udfordret af en hastig teknologisk udvikling, som brugerne lynhurtigt tager til sig. Ved at vælge et åbent system, som en lang række udviklere i hele verden bidrager til og drager nytte af, vil vi hurtigere og mere fleksibelt, i samarbejde med verden omkring os, kunne udvikle dr.dk til gavn for brugerne. Samtidig er det en del af vores public service-kontrakt, at vi i videst muligt omfang skal benytte åbne standarder, og med det nye system tager vi et kæmpestort skridt i den retning”, siger Michael Arreboe, der er kanalchef for dr.dk, i en pressemeddelelse.