Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

På Wikipedia foreslås direct marketing slået sammen med pamflet. Udviklingen bekymrer den amerikanske direct marketing formand.

Scenen blev sat med et voldsomt uvejr på storskærmene, da formanden for den amerikanske Direct Marketing Association (DMA), Lawrence Kimmel, åbnede årets konferencen, som denne gang er placeret i San Francisco og har deltagelse af ca 100 danskere.

Uvejret blev dog afløst at blå himmel og Johnny Cash nummeret “I can see clearly now” – men det ændrede ikke på, at Lawrence Kimmel er bekymret over udviklingen.

“Jeg er bekymret for at tabe hjertet og hjernen hos en ny generation af markedsførere. De fleste af de aggressive og innovative markedsførere definerer ikke dem selv som direct mareting selvom det rent faktisk er, hvad de praktiserer,” sagde Kimmel og tilføjede.

“Disciplinen er over 100 år gammel og fortjener at blive anerkendt ordentlig.”

Han understregede sin pointe ved at fortælle, at Wikipedia i en af sine beskrivelser af direct marketing foreslår, at det slås sammen med leaflet – pamflet, småtryksag eller lignende.

Men er det et problem for andet end en forening, at folk ikke definerer sig som direct marketing, kunne man så spørge?

Og DMA er da langt fra den eneste brancheorganisation, som kæmper med de foranderlige tider. Begrebet reklame har umiddelbart en noget fortidig klang, og udfordringen er da også at kunne meget mere end blot reklame.

Kreativitet optræder lige pludselig mange andre steder i mange andre sammenhæng end reklame, og det vil selvfølgelig udfordre en reklamebureau-forening.

En god del af udfordringen for alle er de sociale medier, og dem satte Lawrence Kimmel da også fokus på – bl.a. ved at tale om foreningens nye website.

I en efterfølgende paneldebat blev sociale media også taget under behandling, og musikeren Bret Michaels fortalte om, hvordan han i en af sine første diskussioner med tv-chefer i forbindelse med forberedelsen af hans show “Rock of Love” fik at vide, at der skulle laves en strategi for sociale media. Han fremhævede i stedet behovet for at sikre, at man lavede et ordentligt show.

“Min mor er på Twitter, men jeg tror ikke mange mennesker vil finde det interessant, at hun kører på tværs af byen i sin pick-up. Jeg gør, fordi hun er min mor,” sagde Bret Michaels og fortsatte:

“Man skal være sikker på, at det man sender ud er relevant for folk. At skabe en social media kampagne var det første, der kom ud af tv-chefernes mund. Men jeg sagde, at lad os først sikre, at vi har et godt produkt som folk kan lide.”

Kilde: AdAge

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club