Direktørskifte i webbureau under Aegis Media

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

SaraTrier forlader Suddenly, der skal bringes tættere på kunderne. Promovator klarede sig ikke godt i 2009 – det var først og fremmest Vizeum der leverede fremgang.

Carat-moderselskabet, Aegis Media, har udskiftet sin direktør for web-bureauet, Syddenly.

Sara Trier fratræder og bliver erstattet af Kasper Åkelund. Han er digital direktør i Carat – en post han beholder, og der er netop pointen bag direktørskiftet.

“Vi har hidtil arbejdet ud fra en strategi om, at kontakt-folkene i Carat og Vizeum skulle stå for også salget af digitale ydelser som f.eks. fra Suddenly. Men vi må erkende, at der opstod et gab mellem kampagneorienterede sælgere og produktionsfolkene i Suddenly, der sidder med nogle temmelig komplekse web-projekter” siger adm. dir. Lars Bo Jeppesen, AegisMedia og fortsætter:

“Sara og hendes folk er meget dygtige, men vi har vurderet, at det er nødvendigt at få bragt Suddenly tættere på kunderne. Derfor løsningen med Kasper Åkelund, som allerede sidder med kundekontakten hos Carat.”

Det er nu ellers ikke fordi, at Suddenly bliver noteret for et meget dårligt år i 2009. Bruttoavancen steg med omkring 70 pct. og et underskud i 2008 blev vekslet til et lille overskud i 2009.

Dermed var Suddenly sammen med Vizeum de to selskaber i gruppen, der kunne vise fremgang og dermed sikre Aegis Media et godt resultat for 2009.

Specielt sponsorselskabet Promovator havde et magert år. Underskuddet blev godt nok mindre end i 2008, men dækker over, at bruttoavancen faldt, og der har måttet skæres til.

Lars Bo Jeppesen siger dog, at der ikke er skåret helt så meget til, som der måske burde have været.

“Sponsormarkedet er et af de første der skæres på i dårlige tider. Men det er også et af de første, der kommer tilbage. Derfor gælder det om at have is i maven, og heldigvis ser det også ud til at gå væsentligt bedre her i år,” siger Lars Bo Jeppesen.

I regnskaberne står Carat noteret til et fald i både bruttoavance og overskud, men det skyldes, at Insight Research for 2009 blev fusioneret ind i mediabureauet. Derfor er tallene for 2008 også ændret, og det er svært at gennemskue, hvad der har skabt nedgangen.

Nøgletal for Aegis Media

  • Bruttoavance 118,363 mio. kr. +2,2 pct.
  • Resultat før skat 23,46 mio. kr. +15 pct.

Nøgletal for Carat

  • Bruttoavance 86,483 mio. kr. -3,5 pct.
  • Resultat før skat +18,591 mio. kr. -22,9 pct.

Nøgletal for Vizeum

  • Bruttoavance 20,864 mio. kr. +42,3 pct.
  • Resultat før skat +7,843 mio. kr. +39,9 pct.

Nøgletal for Promovator

  • Bruttoavance 3,7 mio. kr. -11,9 pct.
  • Resultat før skat -0,618 mio. kr. (-1,189 mio. kr. i 2008)

Nøgletal for Suddenly

  • Bruttoavance 4,9 mio. +69 pct.
  • Resultat før skat +0,514 mio. kr. (-1,255 mio. kr. i 2008)

    Bruttoavancen for Promovator og Suddenly er estimeret af Bureaubiz