Reklamebureauet Kernel – med kontorer i Aarhus, København, Manchester og Hamborg – har vokset pænt hvert år de seneste år og beskæftiger nu knap 50 medarbejdere.
Men vækst er én ting, forretningsudvikling er en anden, og til dét formål – blandt andet – har bureauet hentet Jens Vandborg som strategisk rådgiver og partner – samt intern konsulent.
Han kommer fra en stilling som direktør i Advance, der for tre år siden købte det dialogbureau – byHabit – som han var medejer af.
Jens Vandborgs primære opgaver hos Kernel bliver at rådgive bureauets kunder med strategisk forretningsudvikling med vægt på dialog og digitale problemstillinger. Derudover skal han forretningsudvikle Kernel Global A/S på tværs af bureauerne herhjemme og udlandet.
”Jeg har set start-up virksomheder blive kvalt i vækst, og selv om Kernel er syv år gammelt, er det vigtigt at fokusere på at udvikle forretningen i et sundt tempo – og tage sig tiden til at investere løbende,” siger Jens Vandborg.
Han sammenligner den del af sit virke i Kernel med en klassisk konsulent, men med en ikke uvæsentlig forskel:
”Kernel har blandt andet taget mig ind, fordi jeg kan konsulent-processerne – og fordi jeg samtidig har forståelse for bureau-forretningen: At levere kreativt optimalt, have de rette varer på hylderne og samtidig have fokus på en stram pipeline,” siger Jens Vandborg.
Den kreative side af Kernel er i øvrigt ledet af en Danmarks mest vindende kreative, Michael Paterson, der kom til bureauet – med en ballast fra Zupa Recommended og UncleGrey – i begyndelsen af året.
Bureauets primære sigte er BtB, og kundelisten tæller bl.a. Grundfos, Danfoss og SydEnergi samt Lantmännen og Arla.
Kernel har, oplyser Jens Vandborg, et fagligt mantra, der hedder meaningful marketing.
Men er det ikke indlysende, at al marketing er – eller bør være – meningsfuld?
”Jo, det burde det være. Men i korte træk handler det om at gøre sit hjemmearbejde ordentligt – og at være bevidst om det. Hvis ikke man gør en forskel for den enkelte modtager ved at engagere og involvere, så kommunikerer man ikke optimalt. Meaningful marketing er det modsatte af ligegyldig reklame – det kan f.eks.være at gøre livet lidt sjovere eller nemmere, via en attribut. Og vores opgave består bl.a. i at afdække disse attributer,” siger Jens Vandborg.
Hans virke vil ske ud fra København, hvor ca. 10 af Kernels medarbejdere sidder. I Aarhus sidder der 25, i Hamborg en lille håndfuld og i Manchester 8-9 medarbejdere.
”Manchester rummer også vores produktionsenhed, Kernel Factory. Vi har en aftale om produktion i Rumænien, men interessant nok er markedet i England så presset, at vi også kan få produceret til konkurrencedygtige priser i Manchester,” siger Jens Vandborg.