Konjunkturerne har drillet mange bureaudirektører i de senere år. Men konjunkturer har altid gået både op og ned, så det er ikke i sig selv en ny udfordring i forhold til at lede et bureau.
Hvad der derimod adskiller sig i forhold til tidligere er de enorme strukturelle forandringer i samfundet – forandringer som helt sikkert spiller en rolle i nogle af de til tider ganske dramatiske udviklinger på klassiske bureaubrands, som man har oplevet.
Bureauernes kunder flytter sig, og hvad pokker er det egentlig for en forretningsmodel, der skal bære bureauet ind i fremtiden?
Det spørgsmål er der mange bud på – og nu søger Kreativitet & Kommunikation at hjælpe med at lede efter svaret.
Til formålet har man allieret sig med to folk bl.a. med tætte relationer til den højt profilerede svenske uddannelse Hyper Island.
Det drejer sig om Max Samuels og Antonio Hancke Rosado, hvor sidstnævnte er den, der står for opbygningen af Hyper Islands danske forretning. Det aktuelle arrangement sker dog ikke i Hyper Island regi.
“Hyper Island var med til at begynde med, men vi konstaterede, at Hyper Island konceptet ikke matchede de behov, som bureaudirektører har for at komme hjem med noget handlingsorienteret. Derfor har vi aftalt med Kreativitet & Kommunikation, at pille arrangementet ud af Hyper Island regi,” siger Antonio Hancke Rosado.
Resultatet er blevet et længere forløb, hvor deltagerne både kommer igennem individuelle coaching sessions, en gruppe coaching samt en tre dage lang Executive Master Class.
“Vi har fra vores internationale arbejde mødt mange af de spørgsmål, som bureaudirektører stiller omkring udviklingen af forretningsmodellen. Grundlæggende sker der en bevægelse, hvor man i netværks-samfundet i højere grad skal fungere som konsulent, der kan håndtere værdiskabende processer frem for at være eksperten, der kan levere løsningen,” siger Antonio Hancke Rosado og fortsætter:
“Men det rejser en række spørgsmål omkring indretningen af organisationen og ledelsen af bureauet, og derfor har vi lagt vægt på at tilrettelægge et forløb, der er handlingsorienteret, så bureaudirektørerne får bedre mulighed for at bruge Master Class’en til at skabe forandringer.”