Det er ikke bare en klassiker, men en gammel klassiker at diskutere slogans – med afsæt i, om det enkelte slogan er unikt, skiller sig ud eller nærmere sig det generiske.
Diskussionen blusser op igen på ekstrabladet.dk, hvor Kiwis nye slogan – ’Discount med omtanke’ bliver endevendt.
Detailhandel-eksperten Bruno Christensen er generelt kritisk;
”Discount er en forretningsmodel, der går ud på at købe hurtigomsættelige produkter ind i store mængder og sælge dem til lavest mulige pris uden store omkostninger. Der er ikke så meget omtanke forbundet med det.”
Og derudover er der lighedstegn med ’Discount med omtanke’ og ’Discount med holdning’, som Rema 1000 står bag.
Casen ’Discount med holdning’, som Carat og Winther’s er bureauerne bag, vandt sidste år en Advertising Effectiveness Award.
Sloganet ’Discount med omtanke’ er ifølge markedsføring.dk udviklet af Kiwis ledergruppe og Dagrofas kommunikationsafdeling.
På Ekstrabladets spørgsmål om, hvorvidt de to slogans minder lidt om hinanden, svarer kædedirektør i Kiwi, Carsten Hansen:
”Tja, jeg synes det er to forskellige ord. Vi er jo discountbutikker alle sammen, og discount-butikkerne er jo bygget over samme koncept. Det er et ord, vi lægger ind over en masse ting. Hvordan Rema 1000 gør med deres ord – det kan jeg ikke svare på.”