For første gang går en dagligvare-internetshop efter at konkurrere på pris og ikke blot på bekvemmelighed.
Nemlig.com der blev etableret i 2010 går dermed ind og konkurrerer direkte med discountkæderne ved at tilbyde discountpriser på 1.200 basale dagligvarer.
Det træk kan sætte gang i en priskrig:
”Ikke bare Netto, men også Fakta, Lidl og andre kæder kan finde på at reagere på dette. Nemlig.com byder i realiteten op til en ny priskrig på dagligvarer og et oplagt modtræk for Netto er at sænke priserne yderligere. For Netto har en større volumen og indkøbsstyrke og derfor har kæden et frirum til at reagere”, siger Bruno Christensen, der er ekspert i detailhandel og direktør i Detailhandles Promotion, til Berlingske.
Det er Annette Falberg, der er direktør i FDIH – Foreningen for Dansk Internethandel – enig i:
”Mon ikke det her får Netto til at overveje, hvornår man skal trykke på knappen og gå i gang med at sælge dagligvarer online? Det vil ikke undre mig, hvis Netto allerede har en plan liggende for, hvordan det skal ske”.
Ifølge professor ved CBS Mogens Bjerre vil nemlig.coms succes afhænge af, at tilstrækkelig mange forbrugere vil ændre adfærd:
”Vi må formode, at Nemlig.com har gjort deres analysearbejde og konstateret, at der er en meget stor kundegruppe, for hvem de høje priser på nettet udgør den største barriere. Det kan sagtens forholde sig sådan. For danskerne har vist sig meget prisfølsomme, når det kommer til dagligvareindkøb”, siger han til avisen (Berlingske Business, forside samt p. 6-7).