Diskret vagtskifte i Co+

Peter Engholm
25@mail.dk

Bureauet har uden de store armbevægelser skilt sig af med Høgh – i navnet. Og den næsten-nye adm. direktør skal sammen med en ny CFO få styr på kuglerne, uden at det går ud over kærligheden.

Tore Pein Jensen blev sidste sommer sluset ind i Co+Høgh – ikke i det skjulte, men den adm. direktør fra dialogbureauet Sepia fik i første omgang ikke en lignende stilling hos reklamebureauet.

Han fik titel af direktør, og det blev også til et partnerskab i bureauet, men titlen som adm. direktør – efter stifteren Gaute Høgh – er først kommet til hen over sommeren.

Da han begyndte hos Co+, var der ca. 30 medarbejdere på bureauet. Nu er tallet vokset til 42, herunder også en tilgang fra dialogsiden, ud fra en devise om, at man ikke kan være et fullservice-bureau uden stærke CRM-kompetencer.

”Vi har længe haft den kreative afdeling siddende samlet, hvad enten det er dialog, digital eller reklame – og det fungerer” siger Tore Pein Jensen.

Så selv om man er blevet flere, så er enhederne udadtil  færre. Der har været Co+Contact, Co+Life, Co+ … en masse, men ikke nok med at disse navne nu ikke eksisterer mere, man har også på international plan sagt farvel til Høgh i Co+Høgh.

”At vi hedder Co+ i daglig tale, og ikke Co+Høgh, skyldes vores internationale tilgang og at det bare er svært at sige på engelsk, ikke at Gaute Høgh på nogen måde drosler ned – tværtimod,” siger Tore Pein Jensen.

Hans makker i det daglige er dog ikke kun Gaute Høgh, men også Joakim Thörring, der i sommer kom til bureauet som ny CFO fra en stilling som country finance manager hos PA Consulting Group Danmark.

”Man kan have en af to tilgange til finansdelen af et bureau: En omkostningsdel, man bør holde nede, eller en vigtig del af den strategiske styring. Vi har valgt den sidste og øver os løbende i kombinationen: At levere den høje faglige kvalitet og samtidig tjene penge i fullservice-bureauet. Dertil kommer en projektafdeling, som jeg mener er unik for Co+. En stærkt internationalt fokuseret afdeling, hvor bl.a. Peter Misir og Gaute Høgh er udfarende. Vi samarbejder med en række helt store virksomheder med hovedsæde i mange forskellige dele af verdenen – og det giver os en høj grad af vitalitet og global finger på pulsen” siger Tore Pein Jensen.

Den nævnte øvelse er næppe speciel for et bureau, men den skal samtidig favne den tilgang, som Gaute Høgh har til dét at arbejde på et bureau:

”Kugler og kærlighed, hvilket vil sige vi skal kombinere en sund forretning med det, vi elsker. Vi kæmper hårdt for de enkelte projekter kloden over – til gengæld giver det opgaver, der er så interessante og givende for bureauet, at vi ikke vil undvære dem. Og vi investerer i de opgaver, vi brænder for,” siger Tore Pein Jensen. 

Co+ har også en model; marketing-differentiering, der går ud på at sikre sig, at ikke blot kundens produkt og brand skiller sig ud og målrettes præcist til de forskellige segmenters behov – men at også kundens marketing differentieres.

Men hvad med Co+ selv? Bureauet har gået stille med dørene i et stykke tid.

”Vi har været diskrete, men det er en aktiv beslutning igen at være mere synlige – bl.a. i award-sammenhæng,” siger Tore Pein Jensen.