DM-mand: Anerkendt Superbowl reklame fejler

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

DMA 2011: Chryslers superfede reklame i Superbowl blev udstillet, som eksempel på, hvordan det ikke skal gøres, når man kombinerer branding med direct marketing. Til gengæld har et kiksefirma vist, hvordan det skal gøres.

Chryslers’ reklame i Superbowl tidligere på året, var intet mindre end formidabel. Det erkender Richard Rosen, der er forfatter til bogen Convergence Marketing og som har været i Danmark flere gange for at tale om sin model ‘Velocity Scale’, der handler om, hvordan man binder branding sammen med salg.

Chryslers fejl er, at den mange-millioner-dollars-dyre reklame i Superbowl, blev fulgt direkte op af print-annoncer i amerikanske aviser og så regnede de med, at folk ville fare ud og købe en Chrysler.

Det går ikke – mener Richard Rosen – at følge en branding kampagne direkte op med en opfordring til køb. De der har hørt ham tale, eller læst hans bog, ved, at der er lang vej mellem branding og direct marketing.

Chryslers TV-reklame under Big Bowl var formidabel og viste helt rigtigt, hvad Chrysler stod for og hvilken historie de havde med sig. Se den her.

Men balancen mellem branding og direct marketing blev fuldstændig misset, ifølge den amerikanke marketing-specialist.

Balancen skabes via ‘real content’, som sættes ind mellem branding og direct marketing. Et indhold til de forbrugere, man gerne vil have til at købe. Som skal bringe forbrugeren videre fra det branding kampagnen har skabt til lysten til at købe. Et indhold, der involverer og skaber en relation.

Et eksempel på det, er ifølge Rosen, det amerikanske firma, Trisquits, der sælger kiks.

Trisquits har skabt et koncept, hvor de ikke blot giver deres kunder noget indhold, de kan bruge. De mener faktisk at have skabt en hel bevægelse. En dyrk-dine-grøntsager-selv-bevægelse.

Trisquits har fået folk over hele USA i gang med potteplanterne derhjemme. De giver hinanden gode råd på www.homefarming.com . Der er ikke blot opskrifter på Trisquits site. Der er et helt community, der diskuterer, hvordan man dyrker sine egne planter.

Trisquits har også indført haft sine første årlige” Home Farming Day 2011″ – hvor alle deres ‘fans’ kan man vel kalde dem, selvom det ikke er via Facebook, kan samles for at se det nyeste inden for hjemmedyrkning.