Dong’s bureaukonkurrence smuldrer

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Endnu et mediabureau har trukket sig fra konkurrencen. Tidligere har IUM meldt fra, og rygter udpeger OMD som favoritten. Dong afviser kritikken.

Der var fem, der var fire, der var tre. Dong har sendt sit mediebudget i udbud, og udvalgt fem bureauer til at deltage.

Men det bliver ikke helt den konkurrence, det skulle være, for nu er der kun tre tilbage. Tidligere har IUM trukket sig, og nu viser det sig, at også Mediabroker har valgt alligevel ikke at deltage i konkurrencen. Dermed ligger det fast, at Dong skal have et nyt mediabureau, fordi Mediabroker er den nuværende partner.

Adm. dir. Peter Ottesen har kun en kortfattet kommentar:

“Vi har vurderet, at sammenhængen mellem det arbejde, der skal præsteres i konkurrencen og chancen for at genvinde budgettet ikke er gunstig, og at det derfor ikke kan svare sig at deltage”.

Beslutningen om ikke at deltage giver dog næring til rygter i branchen om, at der er relationer, der skaber en klar favorit i konkurrencen.

Adm. dir. Michael Thim, IUM, sagde til Bureaubiz, at bureauet havde trukket sig efter at have set udbudsmaterialet.

“Det lægger op til mange fortolkninger og subjektive beslutninger, hvilket i sig selv er OK, men så bliver det i vid udstrækning relationerne der afgør valget. Desuden skal man definere en fast pris på basis af en plan man ikke selv kan styre indholdet af, hvilket kan give usikkerhed omkring indtjeningsmuligheden. Jeg synes derfor ikke, det var værd at skulle lægge en masse timer i dette udbud, når der sker så mange andre spændende ting i markedet”, sagde Michael Thim.

Såvidt Bureaubiz erfarer, beder Dong om et ganske omfattende materiale, og det er her problemerne opstår. De mere subjektive vurderinger giver plads til, at personlige relationer kan spile en rolle, og det vil næppe forarge, fordi det ikke er ualmindeligt i en branche, der er “peoples business”. De fleste ved også, at Dong er tvunget til at gå i udbud – spørgsmålet er så blot, hvor meget arbejde, man beder bureauerne om at levere.

Det er ikke offentliggjort, hvilke bureauer der deltager, men rygterne peger på i hvert fald OMD, som også nævnes som favoritten. Herudover nævnes Mediacom og Carat som deltagere.

Marketingdirektør Bo Lundbderg, Dong, afviser kritikken.

“Der er tale om en EU-licitation, som køres af procurement efter faste regler. Det er en seriøs proces, vhor alt dokumenteres, og derer klare retningslinier for, hvordan bureauerne skal vurderes. Desuden er det en bred kreds af mennesker, der skal træffe beslutningen, så jeg kan godt mane ethvert rygte i jorden om, at der er favoritter”, siger Bo Lundberg.