Anders Eldrup har investeret målrettet i Dongs brand, blandt andet gennem ambitiøse branding-kampagner, store sponsorater, f.eks. fodboldslandsholdet og en markant indsats før og under Klimatopmødet i 2009. Og ifølge en række målinger havde de tiltag en klar effekt. Men nu er det image krakeleret.
“Vi har i den seneste uge set et skarpt dyk i Dongs overordnede image, hvilket effektivt har brudt med de seneste otte måneders klart positive trend i Dongs imagescore”, siger Lars Gylling, nordisk marketing manager hos Yougov, til Børsen i dag.
Jens Kofoed, adm.dir. i First Chair og tidligere formand for PR branchen, siger til Børsen, at Dong har været meget synlige og stået som en handlekraftig virksomhed og derfor har de flyttet sig rent imagemæssigt. Men at den opbygning af brandet på få dage er ved at blive ødelagt (Børsen, p 38-39).
Sponsorater: Gå efter de mindre sportsgrene
De fleste virksomheder går efter de samme sportsgrene når de tænker sponsorater: Fodbold, håndbold, tennis og cykling er de sportsgrene, som flest virksomheder vil sponsorere.
Men man kan med fordel se sig om efter sponsorater i de små sportsgrene, mener Thomas Badura, partner hos Sponsorpeople:
“Der er ikke den store forskel på, om en virksomhed er sponsor for nummer tre eller ti i f.eks. håndboldligaen. Det er ikke der, at de skiller sig ud som brand. Derimod ligger der mange spændende muligheder i de små idrætsforbund”.
Han mener, at virksomhederne kan bruge inspiration fra det, der er sket på løbefronten. Her har DHL sat sig tungt på det årlige stafetløb, Nykredit har taget ejerskab på marathon og KMD på triathlon, mens Scandia har kastet sig over ekstremløb.
“Det kan godt være, at de sportsgrene ikke er så brede, men til gengæld er profilerne på dem enormt skarpe og dem kan de benytte i forhold til kunder, medarbejdere og profilering af deres virksomhed”, siger Thomas Badura.
Christian Vollerslev, adm.dir. for Promovator i Danmark, er principielt enig, men påpeger, at der er en udfordring på grund af den ringe eksponering:
“Der er et stort potentiale i de mindre sportsgrene. Men de får ikke den medieeksponering, som de store sportsgrene gør, og derfor er det en stor udfordring for dem at vise, hvordan de kan skabe værdi for eventuelle sponsorer (Børsen, p. 42-43).
Mobil annoncering øget voldsomt
Sidste år voksende omsætningen på mobil annoncering i Storbritannien med 157 procent til godt 200 mio. pund eller ca. 1,7 mia. kroner ifølge tal fra Internet Advertising Bureau og PwC. Hvis man måler på perioden siden 2008 er omsætningen fem-doblet.
Det er både eksplosionen i brugen af apps og den voldsomme vækst i antallet af tablets, der har drevet omsætningen i vejret de seneste 12 måneder. Både mobil søgeords- annoncering og bannerannoncering er i vækst, ifølge opgørelsen. (Børsen, p. 38).
Mad Men på skærmen igen
På søndag er Mad Men tilbage. Første afsnit af femte sæson er en dobbelt-episode på 90 minutter og serien vil køre frem til juni måned.
Det er dog kun seere, der kan tage den amerikanske kabel-kanal AMC, der i første omgang får fornøjelsen af at se reklamefolkenes føljeton.
Andre må vente til TV3 puls får serien på programmet. Det sker den 11. september (Børsen, p. 44).