Af Peter Engholm, journalist

Efter en række udstillinger i Frankrig kan Dorte Zangenbergs iPad-malerier for første gang ses i Danmark. Og her med en præsentation af Claus Lembourn.

Den klassiske sætning om, at journalistik kan føre til hvad-som-helst, bare man stopper i tide, kan snildt overføres til kreative. Måske passer den endda bedre på denne gruppe.

Dorte Zangenberg er indiskutabelt blandt den hjemlige bureaubranches mest fremtrædende kreative historisk set. Som kreativ direktør og partner i Zangenberg og Lembourn, Buhl UnLtd, Win Win Agency og – frem til 2013 – i We Love People skabte hun en lang række markante kampagner, i særdeleshed for Tryg.

Nu er hendes kreativitet aktuel på ny – ikke for en kunde, men på egne vegne.

I Galleri LB, Kompagnistræde i København, udstiller Dorte Zangenberg sine iPad-malerier. Det er ikke første gang, at hun udstiller – det er sket adskillige gange i hendes andet hjemland, Frankrig, men det er første gang, at det sker i Danmark.

Egentlig var den danske udstilling ikke meningen – i al fald ikke nu, for den 8. april skulle den være åbnet i Galleri Artifact i New York, men grundet pandemien er denne premiere udskudt i to år.

Hendes bureaumakker gennem en årrække, Claus Lembourn, skrev en præsentation af Zangenbergs kunst i forbindelse med New York-udstillingen. Den kan læses forneden.

Dorte Zangenberg siger om sin teknik:

”Jeg maler direkte på skærmen med min finger, får efterfølgende billederne printet i store formater og i begrænset oplag, som jeg så originalsignerer. Ligesom man gør med litografier. Det er ikke nemmere end at male klassisk, med olie eller gouache, måske tværtimod, men det er sjovere, synes jeg. Man kombinerer i virkeligheden den klassiske maledisciplin med moderne teknologi og får dermed mange flere muligheder.”

Udstillingen i København varer fra den 12. til den 30. september.

En film – på fransk – viser tilgangen

 

Og en anden viser malerierne trin-for-trin 

 

 

Visual Conversations
As seen on the walls – it is all from the inside out. The temperament governs every stroke.

 Dorte Zangenberg starts working inwards by reduction, scraping away what does not contribute. And back comes the essence of the observed places, objects, moments.

The key word is sharpening. What we see has survived her personal Purgatory. It is all personal. Immanuel Kant saw each of us as a bottle in which reality is poured. Wherefore reality takes our unique shape. Wherefore there are as many realities as there are observers. And as many interpretations.

Works of art have, therefore, been called events of truth. Whose truth? Dorte Zangenberg’s truth.

It is about AT – Art Technology. She uses the screen of an iPad as a canvas. Her index finger does the work, becoming pens and brushes of specific sizes and opacity chosen from the brush library of the computer programme. Colours are picked from palettes and can be mixed, like oil paint in endless shades.

Then, what does Technology do to Art? To experiment is to question nature. But Art Technology is just a toolbox, and tools are servants. Not a new “ism” displayed in the last room of a timeline museum.

What AT does, is offer a freedom of working conditions. It gives the strokes new robes. One’s abilities flourish. But using finger and electronics does not impede the interpretation. And sensitivity is unharmed as proven on the walls.

What is seen is Dorte Zangenberg’s visual conversations with reality as it appears in front of her eyes, demanding to be dealt with.

Claus Lembourn

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club