Af Pia Osbæck pia@bureaubiz.dk

Danske Mindshare er initiativtager til en global kampagne, der sammen med Dove vil sætte fokus på kvinders forskelligheder.

Mediabureauet Mindshare har taget initiativet til kampagnen Image_Hack, hvis formål er at påvirke medier og annoncører til at anvende ikke-photoshoppede billeder af kvinder.

Kampagnen er et samarbejde med Dove, der har kørt kampagner med naturlige kvinder.

Tanken er at få fotografer til at hacke branchen indefra ved at uploade nuancerede billeder af kvinder i diverse fotodatabaser, som dermed vil kunne bruges af medier og annoncører.

F.eks. billeder, der repræsenterer piger i situationer, som ikke opstiller ‘kønsstereotype roller af kvinderne, men illustrerer dem i vores nuværende og fremtidige samfund’.

En af idémagerne bag kampagnen, Account Director hos Mindshare, Michael Hansen, siger om kampagnen:

”Hvis vi som branche ændrer vores fremstilling af kvinder, kan vi være med til at påvirke, kvinders selvopfattelse. Vi har alle i branchen et ansvar i forhold til de skønhedsstandarder, vi sætter op for verdens kvinder. Ved at hacke branchen indefra kan vi påvirke det billede. Det er, hvad vi ønsker at opnå med denne kampagne.”

Marketing Manager Claus Mølholm hos Unilever, som Dove er en del af, uddyber:

”Dove har arbejdet med denne dagsorden i mange år, så vi var da heller ikke i tvivl om, at vi ønskede at støtte op omkring kampagnen, som går hånd i hånd med vores budskaber. Vi har igennem mange år arbejdet på at skabe et mere nuanceret billede af kvinder i reklamer. Vi bruger f.eks.x aldrig professionelle modeller i vores reklamer, men helt almindelige kvinder, hvor formålet er at præsentere kvinders diversitet.”

Ifølge en global undersøgelse, som Dove står bag, mener 7 ud af 10 af de adspurgte kvinder, at medier og reklamer sætter en urealistisk standard for skønhed. En standard som de fleste kvinder ikke kan leve op til.

Lektor i Sociologi ved Syddansk Universitet, Pernille Tanggaard Andersen, siger omkring undersøgelsen:

”Vi danner vores verdensbillede og selvopfattelse ud fra vores omgivende samfund og de sociale normer som gælder, heriblandt reklamer, modeblade og sociale medier. Det er derfor kun naturligt, at vi sammenligner os med de kvinder, vi ser heri. I vore dage foregår en stærk seksualisering af kvindekroppen i medierne generelt og en mere nuanceret fremstilling af kvinder i medierne og i reklamer kan derfor være medvirkende til at påvirke vores selvopfattelse og forståelse af det at være kvinde.”

Se mere på www.imagehack.org.

 

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club