Dovne Robert booster McDonald’s markedsføring

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Aktuelle samfundsbegivenheder kan være en gave til reklamer. Det har McDonald’s forstået i dagens aviser.

At blive kåret som Danmarks bedste arbejdsplads kan let blive til en meget ligegyldig kommunikation. Men i dagens aviser viser McDonald’s et eksempel på, hvordan man kan booste budskabet, hvis man kan gribe en aktuel samfundsbegivenhed.

Historien er, at McDonalds af Great Place to Work for 2. år i træk har fået titlen som Danmarks bedste arbejdsplads blandt store virksomheder. Det fortæller man om i annoncer i dagens aviser, og det sker under overskriften:

“Dovne Robert gad ikke arbejde hos McDonald’s”

Med tilføjelsen “det er der heldigvis 4.000 talentfulde folk i alle aldre, over hele landet og med alle mulige forskellige baggrunde, der gør”.

Dovne Robert er ham, der for nogle måneder siden blev landskendt som ham, der synes, det var rimeligt, at det offentligt forsørgede ham, når han ikke gad tage et skodjob hos McDonald’s.

Burgerkæden blev således ufrivilligt inddraget i en politisk debat, og man kan sige, at det er lidt sent at gribe den aktuelle begivenhed. På den anden side gør kåringen, at timingen er i orden, og pr-direktøren og partner i Kreab Gavin Anderson, Jens F. Kofoed, synes da også, at ideen er godt grebet.

“Relevansen er i orden, så den holder. Det er ret godt set at give Dovne Robert svar på tiltale og jeg synes det er friskt af McDonald’s at turde nærme sig det politiske. Alt for mange virksomheder er alt for berøringsangste i forhold til den politiske verden,” siger Jens Kofoed, der mener, at McDonald’s får stort udbytte af annoncen. Den er nærmest et Kinderæg.

“Der er i hvert fald adskillige positive effekter. Dels virker den godt internt over for eksisterende medarbejdere. Desuden tror jeg også på en positiv effekt eksternt over for potentielle medarbejdere. Og endelig får man fortalt om kåringen på en måde, så budskabet får kant og rammer ind i en aktuel debat. Den bliver alt andet end ligegyldig,” siger Jens F. Kofoed.

McDonalds har selv stået for udviklingen af annoncen, mens selskabets bureau, DDB, har hjulpet med opsætningen.