Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Der er ikke noget enten/eller i danskernes medieforbrug, konstaterer DR Medieforskning i den årlige rapport.

Bombastiske udtalelser om udviklingen i medieforbruget hører mere til regelen end undtagelsen. Men generaliseringer kan blive meget problematiske i forhold til at forstå danskernes medieforbrug, konstaterer lederen af DRs Medieforskning, Dennis Christensen.

Anledningen er den årlige rapport om danskernes medieforbrug, der grundlæggende bekræfter tendensen til mere streaming og til at vi bruger stadigt flere skærme. Men samtidig slår Dennis Christiensen fast, at medieforbruget sjældent er enten/eller men ofte et både/og.

”Det interessante er i mindre grad at gætte på, om on demand har slået flow ihjel om 10 år, men snarere hvilken rolle, de to spiller for den enkelte bruger,” siger Dennis Christensen på DR.dk.

Han konstaterer desuden, at de store fællesskaber på DR1 og TV 2 klarer sig godt – trods øget streamingforbrug, og at de unge – trods digitale musiktjenester, stadig søger radioens evne til at udvælge musik og holde dem i godt selskab.

Faktisk findes der overraskende mange unge under 30, der lytter til radio.

”Vi må ikke begå den fejl, at omtale alle under 30 år som ens, når det handler om medieforbrug – men sådan bliver det tit udlagt. Der findes 50-årige, som streamer på livet løs, giver den gas på sociale medier og har taget alle den nye medievirkeligheds muligheder til sig. Men der findes også personer under 30 år, som lytter til radio – overraskende mange endda, og fortsat er glade for at se traditionelt tv,” siger Dennis Christensen.

Læs mere her

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club