Hvis kvinder ikke forstår fodboldjargonens “ostemadder” og “at blive klippet”, så kan mænd også misforstå have- og madprogrammers termer om at “gå ned på knæ og gribe om roden” eller “klippe dusken”.
Satireprogrammet Krysters Kartel på DR har videreudviklet Oddset-kampagnen, og det har Carsten Schiott, kreativ direktør på BBDO, det rigtig godt med.
“I en kampagne, der har kørt så mange år som Oddset, er det vigtigt at holde energien oppe hele tiden. Og her er Krysters Kartel en gave. Drejningen af konceptet er noget, der har været oppe at vende adskillige gange, men en reklame for reklamen går jo ikke. Da der-er-så-meget-kvinder-ikke-forstår blev til et spørgsmål i Trivial Pursuit, troede jeg ikke, vi kunne nå højere. Men det kunne vi – med denne her,” siger Carsten Schiott.
Han ser “der er så meget, mænd misforstår” som en anerkendelse af, at Oddset-payoff’et er en del af kulturen og fællesejet – og mener i øvrigt, at DR-filmene er rigtig godt lavet.
Det giver Henrik Maegaard Nielsen, direktør i Soul Factory brand consulting, ham ret i.
“I 99 ud af 100 tilfælde går det skidt, når komikere – og DR – tager fat i reklamer. Men Krysters Kartel er hverken plank, parodi eller pajt – det er en god produktion og en god idékvalitet, og bliver dermed en kærlig hilsen til BBDO og Danske Spil. Kunden kan være glad, hvilket normalt ikke er givet på forhånd, når andre bærer universet videre. Men dette er en hverdagssituation – forskellen på mænd og kvinder – som bureauet har lånt og omsat til et reklameunivers, og ikke et reklameunivers, hvor et produkt lovprises,” siger Henrik Maegaard Nielsen.
Sanne Olsen, konsulent og tidligere strategisk direktør i Mindshare, lægger vægt på, at man ikke kan være sikker på, at andres behandling af et reklameunivers altid er positivt:
“Med VisitDenmarks “Danish mother seeking” gik der ikke lang tid, før der kom spoofs. Men her arbejder komikere videre på Oddset – og bliver medspiller. Og grunden til, at de tager den op, er naturligvis fordi, at der kød på den pølsepind. Det er legitimt at dyrke forskellen mellem mænd og kvinder – en modreaktion på den politisk korrekte unisex-bølge. Og hvis man gør det godt, så griner man med – og ikke ad nogen,” siger Sanne Olsen.