Af Emil Nørlund emil@bureaubiz.dk
Det er en noget mere ikonisk skyline, som Stefan Arnoldus og Jacob Nørremark snart skal vænne sig til i New York.

Stefan Arnoldus og Jacob Nørremark er som det første danske kreative team blevet hyret til Droga5’s kontor i New York. Bureaubiz har talt med dem om deres vej til drømmebureauet, der er blevet grundlagt af limousine-ture og hårdt arbejde.

Det kreative team Stefan Arnoldus og Jacob Nørremark har, som det første danske kreative team nogensinde, netop underskrevet en fastansættelses-kontrakt med Droga5 i New York. Pt. er det eneste, der afholder de to mænd i at begynde deres arbejde for det legendariske bureau, at deres arbejdsvisa skal gå igennem.

Som det kreative team sidder på Bureabiz’ tagterrasse i et sjældent solstrejf og fortæller om deres nye job, ligner de nogen, der hvert sekund kan kaste sig ud i en high-5. At de er mere end gennemsnitligt tilfredse med tingenes tilstand, er da heller ikke noget de ligger skjul på.

Jacob Nørremark fortæller med lige dele glæde og seriøsitet i stemmen:

”Droga5 i New York har altid været målet. Så det er simpelthen drengedrømmen, der går i opfyldelse. Men det er stadig helt surrealistisk. Jeg tror først, at vi fatter det for alvor, når vi er der.”


For Jacob Nørremark og Stefan Arnoldus har Droga5 altid stået som det ultimative bureau.

Limosinekørsel gav bonus
Sidst Bureaubiz skrev om de to kreative herrer, der blev færdiguddannede på Kreativ Kommunikation på DMJX for 2 år siden, var da de lavede et snedigt portfolie-stunt til Cannes Lions tilbage i 2015. Her tilbød de et gratis lift i en limousine til kreative direktører, hvis de fik lov til at præsentere deres kreative portefølje under den 40 minutter lange køretur.

2 unge kreative markedsfører sig i Cannes med Limosine-service

Netop dette ’Cannes Cab’ limosine-projekt skulle vise sig at gøre en kæmpe forskel for de to idé-mænd.

Den ugelange optræden i hvide køre-uniformer i Cannes kastede, udover en god portion international opmærksomhed i branchen, også et job hos Colenso BBDO, på den anden side af jorden, af sig.

Stefan Arnoldus fortæller:

”Vi havde ikke fået job hos Droga5, hvis vi ikke havde lavet vores limosine-kørsel i Cannes. Den idé gav os vores første betalte bureauarbejde udenfor Danmark og uden det, havde vi ikke kunne lande en aftale med Droga5.”


Det kreative team i deres Limosine-chauffør-uniform til Cannes Lions 2015.

Fra Sjælland til Zealand
Få måneder efter at de havde kørt i pendulfart mellem lufthavnen i Nice og hoteller samt festivalområdet i Cannes, var det en noget længere strækning, som Stefan Arnoldus og Jacob Nørremark begav sig ud på. Fra København til Auckland på New Zealand, hvor de skulle arbejde for Colenso BBDO.

I Auckland blev der arbejdet igennem med en arbejdsuge på minimum 60 timer og for de to danskere gik arbejdet forud for alt.

Jacob Nørremark fortæller:

”Der var Ingen distraktioner som i familie og venner. Så vi gik all in på arbejde. Folk sagde, at vi skulle huske at opleve landet, men det var ikke derfor, at vi var der. Vi var der for at skabe os en karriere.”

Ned på jorden igen
Det var bestemt ikke fordi, at det altid var wow-opgaver, som de skulle løse på deres nye bureau, husker Stefan Arnoldus:

”Vi havde måske en lidt naiv forventning om, at vi bare skulle over og køre showet kreativt og alt hvad vi skulle lave ville have award-potentiale. Men virkeligheden var, at vi også lavede meget rugbrødsarbejde. Men det var lærerigt for os og det betød, at vi hen ad vejen blev meget stærkere på vores craft.”

Jacob Nørremark supplerer:

”Vi fik dog også mange muligheder for at bidrage til store kampagner, og vi har stadig nogle projekter i gang derovre, der stadig har potentiale, til at kunne blive rigtig store.”


Printkampagne som Jacob Nørremark og Stefan Arnoldus lavede for Stolen Rum, mens de var på New Zealand.

Åbenhed baner vej til New York
Selvom teamet Arnoldus/Nørremark var glade for at være på Colenso BBDO, lagde de aldrig skjul på, at de på tidspunkt ville videre i reklameverdenen. I sidste ende var det da også deres egen bureaudirektør, der lagde grundstenen til, at drengene kunne få opfyldt deres Droga-drøm.

”Vores bureaudirektør ville gerne hjælpe os videre, og tilfældet ville have, at han rent faktisk kendte David Droga. Så på den måde nåede vores portfolie frem til bureaukontoret på Manhattan,” fortæller Stefan Arnoldus.

Ny størrelse, nye benspænd
Lige så snart deres arbejdsvisa går igennem, går turen til byen, hvor alting er større, end de er vant til fra DK og NZ. Men selvom Stefan Arnoldus og Jacob Nørremark skal starte hos Droga5, der har flere hundrede ansatte, bare i deres kreative afdeling, så er det ikke risikoen for at drukne i krea-havet, de bekymrer sig om.

Jacob Nørremark fortæller:

”Det der skræmmer mest, er alle de audience-tests som kreativt arbejde skal igennem, på så stort et marked som det amerikanske. Vi har hørt, at der kan være op til 12 runder med feedback og bud på ændringer. Så det eneste vi er bange for, og som vi vil kæmpe for at undgå, er at kanten bliver taget af vores idéer.”

Adspurgt hvilke kampagner fra Droga5, der har imponeret dem mest, dukker der forskellige brands op i flæng. Men nedenstående kampagne for Googles telefon, er den de til sidst bliver enige om, “fordi idéen er så simpel og så veludført, at det nærmest gør ondt.”

Drømmen i drømmen
Selvom det at være ansat på Droga5 er drengedrømmen for Stefan Arnoldus og Jacob Nørremark, så er det ikke nok bare at være på Droga5, fortæller Stefan Arnoldus:

”Nu er det næste mål at stå bag en af de helt store kampagner, der gør en forskel for mange. Det har det altid været. Og nu har vi kunderne, der gør det muligt”

Jacob Nørremark tilføjer:

”Som David Droga siger: Hvis bureaufolkene syntes vi er vilde, er det godt. Men synes almindelige forbrugere, at vi er gode, er det rigtig vildt. Vi vil lave noget, der kommer ud og bliver en del af samtalen og kulturen. Det er dér, hvor kreativt arbejde for alvor bliver interessant, synes vi”.


Der gøjles omkring den kommende storby-attitude, man kunne praktisere i NYC. 

Hos Droga5 er det planen, at Stefan Arnoldus og Jacob Nørremark i første omgang skal arbejde med Under Armour og Google. I forhold til hvad de tjente hos Colenso BBDO på New Zealand, er deres løn blevet fordoblet hos Droga5.

Opgradér til BureaubizPro og bring dig og dine kollegaer i front med vigtig viden om bureaubranchen.

Med Bureaubiz Pro får du:

  • Bureaurapporten trykt og digitalt
  • Bureaubot
  • Bureaubattle
  • Bureaukalenderen
  • Brancheanalyser
  • Udbudsvagten
  • Fuld adgang til Bureaubiz.dk
  • To årlige gå-hjem-møder
Køb nu

Kommentarer