DRRB-direktør om reklameskat: Loven er direkte dum

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Brancheklip: Tine Aurvig-Huggenberger tror, at marketingbudgetterne vil falde og at den nye afgift på tilbudsaviser vil koste 180 job.

Folketinget vedtog i sidste uge afgiften på tilbudsaviser, der skal give staten omkring 400 mio. kroner.

Tine Aurvig-Huggenberger, direktør i DRRB (Danske Reklame- og Relationsbureauers Brancheforening) siger til Børsen, at loven er direkte dum, fordi ’den har konsekvenser for beskæftigelsen og forbrugerpriserrne, mens det ikke er bevist, at den vil gavne miljøet’.

Hun mener, at loven – som hun i øvrigt mener er vedtaget for at finde 400 mio. kroner til finansloven – som minimum vil koste 180 arbejdspladser, idet antagelsen er at mængden af tilbudsaviser vil falde med 15 procent.

Det er Copenhagen Economics, der for DRRB har regnet det tal ud. Samtidig siger DRRB-direktøren, at det er bevist, at fødevarepriserne er påvirket i nedadgående retning af tilbudsaviser og hvis priserne stiger med f.eks. 0,2 procent, svarer det til 500 mio. kroner som forbrugerne skal betale mere.

Tine Aurvig-Huggenberger tror ikke, at de 180 arbejdspladser til blive genskabt andet sted, for hun mener, at afgiften vil få supermarkedskæderne til at sænke marketingbudgetterne i stedet for at bruge dem pengene på alternativer tuk tilbudsaviser (Børsen Mediemarked, p. 2).