DRRB er lige så fremadrettet som Krøniken

Peter Engholm
25@mail.dk

Selvfede? Nej, mediabureauerne vil bare hellere integrere sig med den nye verden end at tale integration med den gamle verden, altså DRRB.

Jonas Hemmingsen tager sigte mod sine mediabureau-konkurrenter – men skyder forbi, lyder reaktionen fra flere mediabureau-direktører.

Mediabureau-lederne bliver væk fra DRRB-seminar – ikke fordi de er selvfede, men fordi foreningen helt basalt ikke er det rette forum at debattere digitalisering, integration og fremtidens forretningsmodeller.

Jonas Hemmingsen, der er Mediacoms nordiske chef og DRRB-næstformand, sagde igår til Bureaubiz, at mediabureauernes udtalte fravær fra seminaret i Amsterdam udtrykker noget, der er “tæt på at være en arrogant selvforståelse”.

Men den debat, han ikke fik i Holland, får han i Danmark:

Martin Rasmussen, adm. direktør i Mindshare, skrev i en kommentar til artiklen, at bureauet diskuterer både branchens og egen fremtid på andre mere intime og relevante fora end et reklamebureau-leder seminar – og uddyber her:

“Frem for at tale integration med gamle fullservice-reklamebureauer splittet ud i mindre enheder foretrækker vi reelt at integrere os. Og det sker ikke med reklamebureauer, som vi har gode samarbejder, men ikke slægtskab, med – men f.eks. med producenter, PR-folk, kunder, forfatter, personer med indsigt i innovation og i brands. Vi er ikke selvfede, snarere ydmyge, når vi er ude at kradse i disse felter”.

Hos Carat oplyser adm. direktør Mads Bredal, at bureaulederseminaret i DRRB fandt sted samtidig med en intern Aegis-konference i Beijing.

“Men jeg tror alligevel ikke, at jeg havde deltaget. Dele af et bureaulederseminar og af DRRB er rigtig fede, hvor man dels netværker, dels lægger de bedste rammer for samhandler, men andre dele er mere som i Krøniken, når Kaj Holger tager til møde i radiobranchens forening. I dette forum er der ikke meget at lære om vindende, fremadrettede strategier,” siger Mads Bredal.

Han kan godt se fornuften i, når Mediacoms Jonas Hemmingsen taler for åbne forretningsmodeller.

“Men den holdning giver mest mening i de netværk, Jonas Hemmingsen og Mediacom er med i; GroupM og WPP. De internationale ejerskaber lægger begrænsninger på mere tværgående åbenhed i forretningsmodellen. Og i den forbindelse er DRRB ikke til megen hjælp. Hvis vi skulle dykke dybt ned i eksempelvis relations-markedsføring, ville vi selv tage kontakt til de kompetente aktører, frem for at gå via DRRB, der ikke er nogen datingklub”, siger Mads Bredal.