DRRB’s formand, Jan Olsen, karakteriserer det som betænkeligt, at Statsministeriet ikke kender EU-reglerne for offentlige udbud.
Ministeriet indrømmede i går for første gang, at Tronfølge-kampagnen burde have været i udbud, og at det derfor var et brud på reglerne, da man tildelte opgaven til Kunde & Co.
Sagen startede, da Bureaubiz begyndte at spørge til det manglende udbud på kampagnen, men i første omgang søgte ministeriet at dække sig ind under, at konsulentdelen af opgaven var under den såkaldte tærskelværdi.
Men det er en forkert tolkning af reglerne og det har ministeriet nu erkendt.
“Jeg er egentlig ikke overrasket, for vi har oplevet adskillige eksempler på offentlige kommunikations-opgaver, hvor der har været problemer – ikke nødvendigvis i form af mangel på udbud men også i selve gennemførelsen af udbud. Det er problematisk. Vi har i DRRB udgivet en pjece om, hvordan vi mener, et offentligt udbud bør foregå. Den burde de måske læse i Statsministeriet, og måske skulle vi også sætte os sammen og drøfte, hvordan man kan sikre en ordentlig gennemførelse”, siger Jan Olsen.
Statens og Kommunernes Indkøbs Service (SKI) har skabt en liste, hvor en lang række bureauer er blevet certificeret efter EU-reglerne, og var Statsministeriet i tidsnød, havde man kunnet anvende denne liste og været kommet hurtigere igennem et udbud.
“Det viser, hvor langt SKI har formået at trænge igennem, når ikke engang Statsministeriet kan finde ud af at anvende listen. Problemet er nok, at kommunikation bedst udvikles mellem mennesker, hvor der er en gensidig forståelse og god kemi – og det finder man ikke nødvendigvis på en liste som SKI”, siger Jan Olsen.