Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Sagen med Tronfølgekampagnen understreger problemerne med offentlige virksomheders indkøb af kommunikation. Statsministeriet kunne ikke engang finde ud af at bruge SKI-listen.

DRRB’s formand, Jan Olsen, karakteriserer det som betænkeligt, at Statsministeriet ikke kender EU-reglerne for offentlige udbud.

Ministeriet indrømmede i går for første gang, at Tronfølge-kampagnen burde have været i udbud, og at det derfor var et brud på reglerne, da man tildelte opgaven til Kunde & Co.

Sagen startede, da Bureaubiz begyndte at spørge til det manglende udbud på kampagnen, men i første omgang søgte ministeriet at dække sig ind under, at konsulentdelen af opgaven var under den såkaldte tærskelværdi.

Men det er en forkert tolkning af reglerne og det har ministeriet nu erkendt.

“Jeg er egentlig ikke overrasket, for vi har oplevet adskillige eksempler på offentlige kommunikations-opgaver, hvor der har været problemer – ikke nødvendigvis i form af mangel på udbud men også i selve gennemførelsen af udbud. Det er problematisk. Vi har i DRRB udgivet en pjece om, hvordan vi mener, et offentligt udbud bør foregå. Den burde de måske læse i Statsministeriet, og måske skulle vi også sætte os sammen og drøfte, hvordan man kan sikre en ordentlig gennemførelse”, siger Jan Olsen.

Statens og Kommunernes Indkøbs Service (SKI) har skabt en liste, hvor en lang række bureauer er blevet certificeret efter EU-reglerne, og var Statsministeriet i tidsnød, havde man kunnet anvende denne liste og været kommet hurtigere igennem et udbud.

“Det viser, hvor langt SKI har formået at trænge igennem, når ikke engang Statsministeriet kan finde ud af at anvende listen. Problemet er nok, at kommunikation bedst udvikles mellem mennesker, hvor der er en gensidig forståelse og god kemi – og det finder man ikke nødvendigvis på en liste som SKI”, siger Jan Olsen.

Kommentarer

  1. Kære hr. formand. Jeg har hørt om kunder, der også har fundet gensidig forståelse og god kemi hos bureauer på SKI listen. Bureauer der fokuserer netop på at få indsigt i offentlig kommunikation.

  2. Enig i at det er betænkeligt at Statsministeriet ikke kender reglerne. Det er for ringe.
    Jeg forstår dog ikke hvorfor Hr. formand i samme åndedrag skal kritisere SKI-aftalen. Det gi’r ligesom ikke logik at henvise til en løsning, som så nedgøres.

  3. Det eneste positive ved denne sag er, at en masse bureauer slap for at lave gratis oplæg, som det ellers er blevet nærmest en vane, når offentlige virksomheder går i byen med micosmå budgetter. Det synes jeg godt lige vi kan takke statsministeren for.

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club