Af Peter Engholm 25@mail.dk

I dag sidder nybegyndere fra bureauer over hele Europa til god gammeldags eksamen i en ny uddannelse, der skal give en grundig forståelse af at kommunikere brands.

Nyansatte på bureauer æder sig typisk ind på branchen bid for bid, med de enkelte accounts som konkret vejviser. En ny uddannelse skal give de unge branchefolk muligheden for at få det fulde billede af dét at være på bureau og få forståelse for de enkelte elementer.

Torsdag er 400 bureau-spirer over hele Europa til eksamen på tradionel, analog vis. Det analoge kan synes lidt pudsigt, når nu eksamen afslutter en online uddannelse, European Advertising Certificate (EAC).

DRRB har været med til at udvikle uddannelsen, og brancheorganisationen er på afslutningsdagen vært for 26 unge – ansatte med op til to års bureauerfaring – der som de første har gennemført uddannelsen og sidder tre timer til skriftlig eksamen.

De 26 unge, fordelt på 12 bureauer (se listen forneden), har været igennem små 30 timers onlinelæring og fulgt seks spor, der dækker brand kommunikationsprocessen fra start til slut;

  • Reklame og kommunikation i sammenhæng
  • Forståelse af kunders forretningsområde
  • Kunde, kreativ og media briefinger
  • Kreativitet og kreativ udvikling
  • Forståelse af mediekanaler
  • Implementering af kreative ideer

Projektchef Regitze Stampe fra DRRB har været med i projektgruppen, der igennem et år har arbejdet med at udvikle uddannelsen for branchens nybegyndere. Processen involverede testpersoner fra hvert involveret land, og fra Danmark gennemgik Christian Grosen og Line Beck Frederiksen fra Wibroe, Duckert & Partners uddannelsen.

“EAC er en oplagt mulighed for at vedligeholde og udbygge de faglige færdigheder, der er nødvendige at have i fremtidens reklame- og kommunikationsbranche. En branche, der ændrer sig med lynets hast, og hvor det man lærer i dag er old news i morgen. Undervisningsformen med både selvstudie og online gruppediskussioner er en ny måde at tilegne mig viden på – det er trods alt sjældent, man diskuterer Brand Equity og behavioural economics med en kreativ fra Polen. Det internationale setup er unikt og har givet mig spændende kontakter rundt om i Europa,” siger Christian Grosen, account manager hos Partners.

EAC er gratis for medlemsbureauer under DRRB og støttet finansielt af Europa-Kommissionen – det koster dog godt 1.600 kr. at gå til eksamen og få certifikatet.

På det første danske hold deltager ansatte fra følgende bureauer:

  • Advance
  • DM partner
  • Envision
  • Lyhne & co.
  • Masters
  • MEC
  • Mediabroker
  • Metaphor
  • Nørgård Mikkelsen
  • OMD
  • TBWA
  • Zupa Recommended

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club